logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۴
[ شناسه خبر : ۱۲۲۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

تبعات ویرانگر فراموشی «غدیر» چه بود؟

-تبعات-ویرانگر-فراموشی-«غدیر»-چه-بود؟

یکی از بدترین فراموشی‌هایی که تاریخ بشریت به خود دیده، فراموش کردن یک دستور مهم و الهی بود که هر چند شاهدان عینی آن از ۱۰ هزار الی ۱۲۰ هزار نفر به بالا ذکر شده است.

به گزارش موج رسا; انسان در طول حیات و زندگی دنیوی خود دستخوش گرفتاری و مصیبت‌های فراوانی شده است، ولی با این وجود برخی از مصیبت‌ها و گرفتاری‌های جامع بشری از همه سخت‌تر و مرگبارتر بوده است، از جمله گرفتاری‌هایی که تاریخ بشریت به خود دیده آلزایمر دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود که بعد از وفات نبی مکرم اسلام (ص) رخ داد. آلزایمر مرگباری که جامعه بشری را در یک مرگ خاموش فرو برد و جامعه بشریت را به جاهلیت کهن برگرداند. «إِذْ جَعَلَ الَّذینَ کَفَرُوا فی‏ قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجاهِلِیَّةِ»؛(۱) به‌‏ خاطر بیاورید هنگامى‏ را که کافران در دل‌هاى خود خشم و نخوت جاهلیت داشتند.

پیچیده‌ترین آلزایمر تاریخ بشریت

یکی از بدترین فراموشی‌هایی که تاریخ بشریت به خود دیده، فراموش کردن یک دستور مهم و الهی بود که هر چند شاهدان عینی آن از ۱۰ هزار الی ۱۲۰ هزار نفر به بالا ذکر شده است.(۲) ولی با این وجود تنها در بازه زمانی ۲ ماه، آن جمعیت چنان در مرگ خاموشی فرو رفتند که گویی شاهد و ناظر بر این امر مهم الهی نبوده‌اند که خداوند فرمود: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»؛(۳) اى پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى.

پیامبر اکرم (ص) در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجری، در مکانی به نام غدیرخم امام علی(ع) را به عنوان ولی و جانشین خود به مسلمانان معرفی می کند. هنوز جمعیت متفرق نشده بودند که دوباره جبرئیل نازل می‌شود و از جانب خداوند متعال، آیه سوم سوره مائده نازل می‌کند. آیه‌ای که به اکمال دین شهرت می‌یابد و در بخشی از آن آمده: «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً»؛(۴) امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.

تبعات شوم و ویرانگر فراموشی غدیر

اگر با نگاهی ساده ولی منصفانه به وقایع و اتفاقاتی که بعد از فراموشی غدیر رخ داد نگریسته شود، به خوبی می‌توان فتنه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که جامعه اسلامی با آن دست به گریبان شد را مرتبط با این موضوع دید. فتنه‌هایی که تا قرن‌ها پیروان واقعی پیامبر اکرم (ص) را در یک سرکوب وحشتناک و غیر انسانی تحت فشار قرار داد و آثاری نامطلوب را پیش آورد که در اینجا به ۳ مورد از آن فجایع اشاره خواهیم داشت.

۱-تفرقه و چند دستگی

اگر غدیر و ولایت امام علی (ع)، فراموش نمی‌شد جامعه اسلامی از اختلاف و انحراف در امان می‌ماند، کما اینکه منابع روایی نقل کرده اند که حضرت زهرا (س) در دفاع از مولای متقیان این چنین فرمودند: «به خدا سوگند! اگر حق را به اهلش واگذار و از عترت رسول خدا (ص) اطاعت می‌‌کردند، ۲ نفر هم (در حکم خداوند) با یکدیگر اختلاف نمی‌کردند».(۵)

۲-کشته شدن و از بین رفتن مسلمانان

در طول تاریخ مسلمانان و شیعیان فراوانی تنها به جرم و گناه پیروی و دوستی خاندان عصمت و طهارت و اعتقاد به ولایت امام علی (ع) خونشان بر زمین ریخته شده و مال و دارائیشان به تاراج رفته، جنگ‌های فراوانی که در دوره کمتر از ۵ سال خلافت امام علی (ع) در جامعه اسلامی بر حضرت تحمیل شده ریشه در نپذیرفتن ولایت امری امام علی (ع) داشت که در آن مسلمانان فراوانی کشته شدند و از باب مثال اسناد معتبری حکایت از آن دارد که تقریبا میزان تلفات جنگ صفین ده هزار نفر و جنگ جمل حدود شش هزار نفر بوده است.(۶)

۳-اختلافات فقهی و کلامی

بر اساس مستندات قرآنی و روایی اهل بیت پیامبر(ص) علاوه بر زعامت و رهبری سیاسی جامعه، مرجعیت دینی امت اسلامی را نیز بر عهده دارند. به این معنا که امت اسلامی می‌بایست در تمام شئون زندگی اهل بیت پیامبر (ص) را الگو و اسوه خود قرار دهند و در مباحث فروع و اصول دین به ایشان رجوع کنند و در برابر نص هیچ گونه اجتهاد و تفسیر به رأی نداشته باشند، این در حالی است که با کنار گذاشتن مرجعیت دینی امام علی (ع) جامعه اسلامی در یک پراکندگی پیچیده از مسائل، فقهی، کلامی و اجتماعی گرفتار شدند که کار را برای مردم بسیار سخت و طاقت فرسا کرد. وجود چهار مذهب فقهی و گرایش‌های متعدد کلامی در مذهب اهل تسنن به خوبی گواه بر این مطلب است.//فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر