logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۲
[ شناسه خبر : ۱۲۱۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

هنری که در شهر خود غریب است

هنری-که-در-شهر-خود-غریب-است

گلیم‌بافی،زیباترین صنعت دست زنجانی‌ها است که در خود زنجان به دلیل فعالیت اکثر خانواده‌ها،کمتر مورد توجه است.

به گزارش موج رسا; گلیم‌بافی در زنجان دارای ریشه‌های عمیق تاریخی است و از گذشته‌ بسیار دور اكثریت روستائیان هنرمند و با ذوق زنجانی به تولید انواع آن برای مصرف داخلی خود می‌پرداخته‌اند.

 انواع گلیم با نقوش سنتی و هندسی خاص استان زنجان، تولید انواع خورجین، جل اسب، نمكدان،‌قاشق‌دان، رختخواب پیچ با همان شیوه بافت گلیم از انواع تولیداتی بوده است كه در استان زنجان از رواج بسیار خوبی برخوردار بوده است.

در این استان نیز مانند سایر نقاط كشور این بافته‌های داری،بر روی این دارهای بسیار ساده چوبی به صورت عمودی در منازل روستائیان تعبیه می‌شده است كه در حال اكثر دارهای چوبی تبدیل به دارهای مقاوم فلزی شده‌اند.

در حال حاضر نیز کارگاه‌های گلیم بافی با توانایی بافت انواع گلیم‌های پشمی با نقوش متنوع از جمله نقوش حیوانی، گیاهی و هندسی در اکثر مناطق استان زنجان دایر است و روستاهای «قره پشتلو» و انگوران از مراکز مهم گلیم بافی در استان هستند.

در حال حاضر تولید انواع گلیم در ابعاد مختلف در روستاهای زنجان متداول است كه از نقوش رایج در مناطق مختلف می‌توان به نام‌های "هشت توك"، "پقل"، "سماوری"، "توسپاق" ،"صندوق"، "تك گل" و همچنین تركیبی همگون از نقوش حیوانی و گیاهی اشاره کرد.

در منطقه سهرین هم نقشه‌های گلیم به صورت عمله اجرا می‌شود كه در حقیقت نوع موج در این گلیم‌ها ایجاد می‌شود. گلیم در شهر زنجان از جایگاه ویژه‌ای بخصوص از جنبه تولید، در خانواده‌های روستایی برخوردار است، گلیم در مقایسه با قالی دارای شیوه بافتی آسانتر است و به همان نسبت قیمت ارزان‌تری دارد.

"لیدا شاقلی" از فعالان عرصه گلیم محسوب می‌شود که هم در زمینه تولید و هم در زمینه آموزش این هنر دستی خدمات رسانی می‎کند.

وی در چهاردهمین جشنواره آش ایرانی در بخش صنایع دستی شرکت کرده و هنر خود را به نمایش گذاشته است.

این هنرمند زنجانی در گفت‎و‎گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به وضعیت گلیم در زنجان، اظهار داشت:  گلیم‌بافی کار دست زنجانی‌ها است و هنرمندان بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

شاقلی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت گلیم خوب نیست و در زنجان کشش ندارد،افزود: در زنجان از دیرباز همه در کار گلیم هستند.

وی قیمت تمام شده گلیم را با توجه به اندازه از 150 تا تا دو میلیون تومان گفت و افزود: گلیم دارای تنوع رنگی و کارآیی بیشتری است.

این هنرمند زنجانی با بیان اینکه وضعیت فروش گلیم در شهرهای دیگر بهتر است،ادامه داد: گلیم‎بافی می‌تواند برای خانم‎های خانه‎دار اشتغال ایجاد کند.

وی با اشاره به درآمد زایی مطلوب گلیم بافی، افزود: در حال حاضر در آموزشگاهم آموزش می دهم.

 در حال حاضر در بسیاری از مناطق استان زنجان بافت گلیم به عنوان یکی از شاخص‎ترین بافته‎های داری مطرح است.

 گلیم‌بافی، فعال‌ترین و زیباترین صنایع‌دستی استان زنجان، هنری بی‌نظیر و منحصر به فرد است که پیشینه‌ای طولانی دارد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر