logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۲۰۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با اجرای برنامه های مختلف محقق می شود؛

آمادگی زنجانی ها برای برپایی عید قربان

آمادگی-زنجانی-ها-برای-برپایی-عید-قربان

در استان زنجان همزمان با عید قربان مراسم ها و آئین های مختلفی اجرا می شود.

به گزارش موج رسا; روز دهم ذی ‌الحجه مصادف با عید قربان برای مسلمانان به ویژه شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است و همه این روز را گرامی می دارند.

عید قربان در زمره اعیاد بزرگ مسلمانان است و آن را به عید اضحی نامگذاری کرده اند، چرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب اس.

عید قربان و قربانی کردن صرفا برای حاجیانی که در سرزمین الهی حضور دارند، واجب است و برای کسانی که در کشور‌های مختلف زندگی می‌کنند، واجب نیست.

در اصل فلسفه عید قربان، به مسلخ بردن شهوات نفسانی است که باید آن را به قربانگاه ببریم و در پیشگاه معبود آن را از بین ببریم.

در استان زنجان نیز مراسم های مختلفی در عید قربان برگزار می شود. عید قربـان روزی است کـه اطاعت در آن جلوه کنـد و معصیت در آن صورت نگیرد. عید قربان عید بازگشت انسان بـه مقـام تقرب الهـی، در پرتو تهذیب و خـودسازی اسـت، روز کمال و اثبات ایمان به خالق یکتاسـت. لبیک حضرت ابراهیم (ع) به فرمان قربانی از جانب الله سبب شد تحولی شـگرف در مـراسم قربانی پدید آید و بزرگداشت هر ساله ایـن سـنت حسـنه در روز دهـم ذی الحجه در موسم حج از سوی مـسلمانان جـهان، در واقع تعظیم بـه شـعائری است که از ابراهیم خلیل (ع) و مناسک و سنن او به یادگار مانده است.

در روز عید قـربان، مـردم زنجان به منظـور گرامیداشـت ایـن سنت الهی، با طلوع آفتاب بـهترین لبـاس های خود را میپوشند و پـس از انجام عبادت های مـخصوص این روز (غـسل، نماز عید قربان، خواندن دعاهای وارده ) بـه زیارت امـاکن متبرکه و اهل قبور میرونـد، بـه دیـد و بازدیـد مـیپردازنـد، غذاهای مخصوص این روز را طـبخ مـی کنند.

مردم زنجان نیز بـا آداب و تـشـریفات مـرسـوم حیوان حلال گوشتی (گاو، گـوسفند، شـتر و.. .) را مـیخرنـد و با خـواندن دعـای قربانی، حیوان را به نشانه سرسپردگی در برابر آستان الهی ذبح و بین نیازمندان، هـمسایگان و خـویشان تقسیم می کنند.

عید قربان مـوسم نــذر و نیـاز، اطعـام و احسان به محرومان است و گرامیداشت این سنت ابراهیمی هم نیازمنـدان را از گرسنگی مـیرهاند، هـم دل ها را به هم نزدیک مـی کند و هـم تـمرین عملی بـرای مـقابله بـا هواهای نفسانی است و در نـهایت روز وحـدت، همبسـتگی و انسـجام مسلمانان است.

«هدایت صفری» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان زنجان نیز اظهار داشت: پرداخت جهیزیه، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، ایجاد پایگاه‌های حامی یابی، تشکیل پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی و گوسفند نذری و توزیع گوشت قربانی نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی در این ایام است. 

وی به برپایی پایگاه های جمع آوری نذورات در روز عید قربان اشاره کرد و گفت: امسال 129 پایگاه جمع‌آوری نذورات در استان دایر شده است.

صفری از اجرای طرح «هر مسجد، یک قربانی» با همکاری هیأت امنای مساجد استان خبر داد و گفت: گوشت جمع آوری شده در این طرح بین نیازمندان توزیع می شود.

همچنین نماز عید قربان در تمام مساجد و امامزادگان استان زنجان اقامه می شود.

امروز نیز دعای عرفه در 32 بقعه متبرکه زنجان از جمله امامزاده سید ابراهیم (ع)، زینبیه اعظم و حسینیه اعظم زنجان برگزار می ‌شود.

همچنین همزمان با فرا رسیدن دهه ولایت عید قربان تا عید غدیرخم، بهزیستی استان زنجان باتاسی از سیره اهل بیت(ع) و در راستای ترویج فرهنگ احسان ، انفاق و نیکوکاری در 10 پایگاه جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی ( نذورات ، گوشت قربانی و .. ) آماده جمع آوری کمکهای همشهریان خیر است. 

هشت پایگاه در مراکز بهزیستی  شهرستانهای تابعه و 2 پایگاه نیز در مرکز استان که یک پایگاه در ستاد بهزیستی و یک پایگاه دیگر در مرکز شیرخوارگاه شهیدثمین تاب بهزیستی برپا می شود. //ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر