logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۷
[ شناسه خبر : ۱۲۰۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان:

استارت پروژه‌های جدید تولید مسکن در زنجان تا 6 ماه آینده/ تعاونی مسکنی که خارج از محدوده زمین بگیرد، غیرقانونی است/ مردم فیش زمین‌های خارج از محدوده نخرند

استارت-پروژه‌های-جدید-تولید-مسکن-در-زنجان-تا-6-ماه-آینده-تعاونی-مسکنی-که-خارج-از-محدوده-زمین-بگیرد،-غیرقانونی-است-مردم-فیش-زمین‌های-خارج-از-محدوده-نخرند

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان از استارت پروژه‌های جدید تولید مسکن در زنجان تا 6 ماه آینده خبر داد.

به گزارش موج رسا; مسعود بیات منش امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با اشاره به برنامه‌های دولت در تولید مسکن اظهار کرد: تولید مسکن در سه بخش در شرف اقدام است که امیدواریم با کمک دستگاه‌های عضو شورای مسکن بتوانیم نیازهای مسکن استان را رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از این بخشها پروژه‌های مشارکتی است، ابراز کرد: در خصوص پروژه های مشارکتی فراخوان دو پروژه منتشر شده است که تا ۲۸ مرداد ماه شریک و برندگان این فراخوان مشخص خواهند شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه تعادلی بین عرضه و تقاضای مسکن وجود ندارد، ابراز کرد: افزایش قیمتها با افزایش قیمت دلار همزمان شد و از طرفی این عارضه با رکود حاکم بین سالهای 91 تا 96 همزمان شد.

وی با اشاره به اینکه دولت وظیفه دارد برای اقشار کم درآمد اقداماتی را انجام دهد، ادامه داد: دولت به دنبال این است تا مشابه پروژه مسکن مهری که اتفاق افتاد تولید مسکنی اتفاق بیفتد.

بیات منش با بیان اینکه بعد 5 سالی که دولت اقدامی در خصوص مسکن نداشت به دنبال ورود به این بخش است، گفت: تقاضا در شهر زنجان برای مسکن زیاد است و تا سقف سه سال آتی ۱۰ هزار واحد پروژه مسکن مشارکتی در کنار سایر خدماتی که نیاز است در دست اقدام خواهد بود.

وی با بیان اینکه ظرف ۶ ماه استارت تمام این پروژه ها زده خواهد شد، ابراز کرد: در بخش دیگر از برنامه دولت برای تولید مسکن زمین به صورت رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت تا با دریافت هزینه ساخت آنها را به افراد واجد شرایط واگذار کند.

مدیرکل راه و شهریازی استان زنجان با بیان اینکه ساخت 2700 واحد سهمیه ما در استان است که به تمام ۲۱ شهر تفسیم می‌شود، اظهار کرد: احداث این واحدها بالای ۵۰ درصد در شهر زنجان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن اکنون پیگیر ساخت پروژه 384 واحدی است، یادآور شد: کمک به تولید مسکن در بافتهای فرسوده در قالب تسهیلات و رایگان بودن صدور پروانه در شهرداری ها از دیگر اقداماتی است که انجام می‌شود.

بیات منش اضافه کرد: شهردای موظف است که در باقتهای فرسوده ۵۰ درصد عوارض و بخشی دیگر را به صورت رایگان حساب کند و همچنین در بخش تسهیلات تا سقفغ 40 میلیون تومان با سود 9 درصد برای هر واحد و 90 میلیون تومان با سود 18 درصد برای هر واحد پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: برای ساخت یک متر مربع خارج از بافت فرسوده ۲ میلیون نیاز است اما داخل بافت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ساخته می‌شود که به همین دلیل ساخت و ساز داخل بافت رونق خوبی داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه یکی از عارضه‌ها در شهر زنجان بحث بورس بازی زمین است که باعث شده قیمت مسکن واقعی نباشد، گفت: در زنجان شرکت تعاونی‌هایی از نظر ما به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند یعنی از نظر ما تعاونی مسکنی که خارج از محدوده زمین بگیرد غیرقاونی است.

وی اضافه کرد: هفت یا هشت تعاونی زمین گرفته و تعهداتی ایجاد کردند یعنی فیش زمین ها را فروختند و تبعاتی را برای دولت ایجاد کردند.

بیات منش با بیان اینکه فروش این فیشها دلال بازی را رونق داد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که خروجی این فیشهای زمین های خارج از محدوده  تولید مسکن نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه تعاونی مسکن تولید مسکن است نه تعاونی زمین گفت: ظرفیت اقتصادی زنجان این کشش را ندارد که این زمین ها به داخل محدوده بیایند و با این روند رشد جمعیت پیش بینی می کنیم تا ۵۰ سال هم به آن جمعیت نخواهد رسید تا این زمینها به محدوده اضافه شوند.

وی با بیان اینکه این فیشها راهی برای نان درآوردن دلالان شده است، تصریح کرد: این دلالان در برهه‌هایی یک سری افراد ضعیف را جمع کرده و تحصن می‌کنند و از زبان مسئول موافقت شفاهی می‌گرند و می گویند که این زمینها به محدوده اضافه خواهند شد، البته باید گفت که این دلالان گاهی فیش سازی هم می‌کنند و عمده فیشها دست خودشان است و با افزایش قیمت سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اکنون مسئولان عزمشان را جزم کردند تا مشکل را حل کنند، افزود: همین که مدیران وظیفه شان را به خوبی انجام نمی دهند به این جریان غیرمستقیم کمک می کنند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر