logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۲
[ شناسه خبر : ۱۲۰۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

قیمت پایین خرید تضمینی دلیل اصلی کاهش خرید گندم است/ برآوردی از میزان گندم خروجی از استان زنجان نداریم

قیمت-پایین-خرید-تضمینی-دلیل-اصلی-کاهش-خرید-گندم-است-برآوردی-از-میزان-گندم-خروجی-از-استان-زنجان-نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: قیمت پایین خرید تضمینی دلیل اصلی کاهش خرید گندم است.

به گزارش موج رسا; حسین جعفری امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان زنجان با اشاره به اینکه گندم یکی از اقلام مهم در تامین امنیت غذایی است، اظهار کرد: برآورد میزان تولید توسط جهاد کشاورزی در دو مقطع اواخر آذر ماه و اردیبهشت ماه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل بارندگی‌های مناسب برآورد ما در آذرماه خوب بود، ابراز کرد: در برآورد اردیبهشت ماه علی رغم بارشهای خوب به دلیل شرایط آب هوایی با کاهش پیش بینی مواجه شدیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان کرد: استان گندم استان در 280 هزار هکتار دیم کاری و 18 هزار هکتار آبی تامین می‌شود که به همین دلیل تاثیرپذیری ما در شرایط آب هوایی بیشتر است.

وی با بیان اینکه بهار امسال بعد از اردیبهشت ماه یک مورد بارش موثر داشتیم، ادامه داد: با قطع بارشها افزایش دما را شاهد بودیم.

جعفری پیش بینی ما امسال حدود ۴۰۰ هزار تن بود، افزود: امسال در۱۰۰ هزار هکتار مبارزه با افت سن را داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی می‌شد که برآورد خرید با مشکل روبرو خواهد شد، عنوان کرد: به غیر از خوزستان که برآوردها محقق شد در استانهای دیگر شاهد کاهش خرید گندم بودیم و پیش بینی خرید محقق نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه امسال پیش بینی تولید ۴۰۰ هزار تن را داشتیم، تصریح کرد: ما تاکید کردیم که قیمت اعلامی برای خرید تضمینی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این مشکلات در گذشته پیش بینی شده است، گفت: اکنون مشکل اصلی در کاهش خرید به قیمت پایین خرید تضمینی برمی گردد.

جعفری با اشاره به اینکه کشاورزان گندم را به دولت نمی فروشند، عنوان کرد: بخشی از مشکلات به وجود آمده نیز به دلیل خروج گندم از استان بوده است.

وی با بیان اینکه برآوردی از میزان گندم خروجی از استان نداریم، خاطرنشان کرد: گندم در مرزهای شرقی و غربی کشور دو برابر این قیمت اعلامی دولت است که بخشی بخشی برای قاچاق از استان خارج می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه بحث قاچاق را نبابد گسترده کرد، اظهار کرد: در هیچ جا قیمت جو بالاتر از گندم نیست که اکنون بخشی نگرانی ما جایگزینی گندم به جای دیگر نهاده ها است.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از کارخانجات خودشان راسا وارد خرید شدند، ادامه داد: برخی از این کارخانجات نیز بیش از ظرفیت خرید کردند، اتفاقی که اکنون افتاده این است که اگر کارخانجات از ما خرید کنند باید 1850 تومان برای هر کیلو بپردازند اما اکنون 1750 تومان از کشاورز می‌خرند.

جعفری با اشاره به اینکه نگرانی ما از خالی بودن سیلوها خواهد بود نه نیاز استان گفت: برای خالی نماندن سیلوها و ضرر نکردنشان اعلام کردیم که سیلوها نهاده های دامی را نگهداری کنند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر