logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۲۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
توصیه های سیزده بدری محیط زیست زنجان برای حفظ طبیعت؛

در روز طبیعت یاری گر طبیعت باشیم نه تخریب گر/ زباله های خود را درطبیعت رها نکنیم

در-روز-طبیعت-یاری-گر-طبیعت-باشیم-نه-تخریب-گر-زباله-های-خود-را-درطبیعت-رها-نکنیم

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه در روز طبیعت باید یاری گر طبیعت باشیم نه تخریب گر گفت: حفظ محیط زیست نیازمند مشارکت تمامی مردم بوده و این سرمایه متعلق به همه ما دارد.

زعفر افشاری امروز در گفت‎وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به  توصیه های سیزده بدری محیط زیست زنجان برای حفظ طبیعت اظهار داشت: شهروندان  مکانهایی را برای اسکان انتخاب کنند که کمترین آسیب را به پوشش گیاهی و درختان وارد کرده و از شکستن شاخه های درختان و نیز لگد مال کردن گیاهان خودداری کنند.

 

*ارائه گزارش تخلفات زیست محیطی به سامانه 1540

وی تصریح کرد:  شهروندان در صورت مواجهه با تخلف هایی مانند شکستن درختان، آتش سوزی مراتع و درختان، شکار حیات وحش با سامانه شبانه روزی 1540 تماس بگیرند تا بلافاصله پیگیری شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به آمادگی کامل گشتهای یگان حفاظت محیط زیست استان در روز طبیعت اظهار کرد: تمامی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در حال آماده باش بوده و کنترل و نظارت از مناطق حفاظت شده به طور شبانه روزی انجام می شود.

وی با بیان اینکه در هر یک از مناطق حفاظت شده 2 تا 3 اکیپ یگان حفاظت محیط زیست مستقر شده است، یادآور شد: شکار و صید حیات وحش در مناطق حفاظت شده جرم بوده و حمل هرگونه سلاح تیر اندازی، تور صیادی در این مناطق  ممنوع است.

افشاری با اشاره به برخورد جدی با متخلفان ابراز کرد: محیط زیست استان در برخورد با متخلفان محیط زیست جدی بوده و برای افراد  متخلف بر حسب موارد جرم جریمه و مجازاتهایی در نظر گرفته شده است.

وی یکی از دلایل عمده تخریب محیط زیست  در سیزده بدر را آتش روشن کردن در مراتع دانست و گفت: متاسفانه با توجه به عدم  رویش پوشش گیاهی و وجود علف خشک با روشن شدن آتش و عدم خاموش کردن درست آن آتش در مراتع گسترش می‎یابد که در همین راستا به شهروندان توصیه می شود حتی المقدور از روشن کردن آتش پرهیز کرده و در هنگام بازگشت به طورکامل آتش را خاموش کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: در صورت مشاهده حریق شهروندان نسبت  به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

 

* چوب خشک در مبادی ورودی شهر توزیع می شود

وی با اشاره به تمهیدات لازم برای در اختیار گذاشتن چوب خشک در مبادی ورودی شهر ابراز کرد: طبق روال سالهای گذشته چوب خشک در مبادی ورودی شهر توزیع می شود که به شهروندان توصیه می شود در صورت آتش روشن کردن چوب خشک به همراه داشته و از شکستن شاخه های تر درختان خودداری کنند.

این مقام مسئول  توصیه کرد: در پایان گشت و گذار خود سعی کنیم زباله ها را جمع آوری کرده و در محیط زیست رها نکنیم چرا که بسیاری از زباله های تجزیه نا پذیر بوده و سالیان سال در طبیعت باقی می مانند.

افشاری طبیعت را یک سرمایه برای تمامی مردم دانست و عنوان کرد: شهروندان خود می توانند حافظ محیط زیست بوده و با به کارگیری توصیه های زیست محیطی از تخریب و وارد کردن آسیب به محیط زیست جلوگیری کنند./ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر