logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۳
[ شناسه خبر : ۱۱۹۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضعیف است

ارتباط-بین-صنعت-و-دانشگاه-ضعیف-است

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: در کشور‌های توسعه یافته صنایع برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی و طرح‌های تشویقی اقدام به بورس دانشجویان می‌کنند که در ایران این روند به دلیل نبود قوانین تسهیل کننده و طرح‌های تشویقی، ارتباط بین صنعت و دانشگاه خوب نیست.

علی رمضانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به موضوع عدم استفاده کاربردی از پایان نامه‌های دانشجویی اظهار کرد: اصلاح مطرح کردن کاربردی نبودن پایان نامه‌های دانشجویی درست نیست چرا که بخش‌ها مختلف جامعه توسط فارغ‌التحصیلان دانشجویی اداره می‌شود و طبیعتا پایان نامه‌های دانشجویی در بخش‌های مختلف کاربرد‌های خوبی دارند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کاربردی بودن پایان نامه‌های دانشجویی ابراز داشت: دانشگاه‌ها برای کاربردی‌تر شدن پایان نامه‌ها باید تلاش کنند. پایان نامه‌های دانشجویی در راستای رفع مشکلات کشور مدیریت باید مدیریت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به الگوگیری از کارهای خوب انجام شده در دانشگاه‌های خارج از کشور گفت: بهتر است پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها بر اساس نیاز واقعی کشور به تخصص‌های لازم صورت گیرد و از پذیرش بی‌برنامه دانشجو در دانشگاه‌ها و به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی جلوگیری شود.

وی گفت: پایان نامه‌ها باید در مسیر نیاز‌های جامعه پیریزی شود و بخش‌های خارج از دانشگاه برای پایان نامه‌ها و پروژه‌های انجام شده در راستای آن نیاز‌ها اعتبار پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید:

مدیران صنعتی استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها را بلد نیستند

رمضانی با اشاره به نبود طرح‌های تشویقی اعم از معافیت‌های مالیاتی و غیره برای صنایع در قبال پذیرش دانشجویان کار آموز افزود: در کشور‌های توسعه یافته صنایع برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی و طرح‌های تشویقی اقدام به بورس دانشجویان می‌کنند که در ایران این روند به دلیل نبود قوانین تسهیل کننده و طرح‌های تشویقی، ارتباط بین صنعت و دانشگاه خوب نیست.

وی با بیان اینکه در برخی از مواقع شاهد پذیرش بسیار بالا دانشجو در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف در سطوح مختلف آموزش عالی هستیم افزود: معمولا این میزان پذیرش‌ها بیش از نیاز کشور اتفاق می‌افتد که باید اقدامات کنترلی این روند به ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان روند پذیرش بالای دانشجو در دانشگاه‌های کشور گفت: نیازی به پذیرش این حجم از دانشجو به خصوص در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیست. پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های ما در گذشته برای رشد بسیار بالای جمعیتی در نظر گرفته شده بود که در زمان خود لازم بود؛ ولی بعد از کاهش رشد جمعیتی کشور می‌بایست طرح پذیرش دانشجو با رشد جمعیتی همخوانی پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به نیاز بر اصلاح قوانین ارتقاع و استخدام در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی برای کارمندان و شاغلین باید در جهت تخصص مورد نیاز آن مشاغل صورت گیرد و از پذیرش افراد شاغل و مسن در رشته‌هایی که نیاز مشاغل آنان نیست جلوگیری به عمل آید.

رمضانی با اشاره به اینکه تولید علم هزینه دارد که جوامع پیشرفته بخشی از این هزینه‌ها توسط صنایع تامین شده و بخشی نیز توسط خیرین تامین می‌شود افزود: در ایران در حوزه صنایع این موضوع کمرگ بوده و نیاز است به این مورد توجه شود.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع شاهد پذیرش دانشجویانی در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها هستیم که درصد صفر و یا منفی در کارنامه آزمون ورودی خود دارند بیان داشت: در مقطع ارشد نمره قبولی 12 است و برای مثال نمره 10 درصد در آزمون ورودی یعنی دریافت نمره2 از 20 که برای بنده این نمره قابل قبول نیست که شخصی در آزمون ورودی با نمره 2 وارد دانشگاه شود و با نمره برای مثال 16 یا 17 فارغ التحصیل شود.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر