logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۲
[ شناسه خبر : ۱۱۹۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
وقتی رقص اولویت اول است؛

جای خالی تبادل فرهنگی در جشنواره اقوام ایرانی

جای-خالی-تبادل-فرهنگی-در-جشنواره-اقوام-ایرانی

جشنواره اقوام ایرانی در حال حاضر در مجموعه کاسپین زنجان در حال اجرا است که رقص و پایکوبی جای خود را به تبادل فرهنگ اقوام داده است.

به گزارش موج رسا; جشنواره اقوام ایرانی با حضور استان های گیلان، مازندران، زنجان، البرز، گلستان، خراسان، تهران، مرکزی، همدان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، کرمان، شیراز و بوشهر از 6 مرداد ماه سال جاری در زنجان آغاز به کار کرده است.

در این جشنواره اقوام ایرانی محصولات،سوغات و صنایع ‌دستی خود را با هدف معرفی فرهنگ قومیت‌ های مختلف ارائه می کنند.

جشنواره اقوام و فرهنگ ایرانی، سوغات و هدایا و صنایع دستی ایران همزمان با نمایشگاه گل و گیاه و ادوات باغبانی در فضای عمومی 9 هزار متر مربع برپا شده و 3 هزار و 500 متر مربع فضای غرفه‌سازی انجام شده است.

در مجموع 65 غرفه در نمایشگاه گل و گیاه و تجهیزات گلخانه‌ای و 160 غرفه در نمایشگاه اقوام و فرهنگ ایرانی حضور دارند.

یکی از برنامه‌ های جانبی این نمایشگاه برپایی جنگ شادی و اجرای موسیقی محلی اقوام مختلف ایرانی است که بیشتر به اجرای رقص و پایکوبی خلاصه می شود،اگر چه ایجاد شور و نشاط اجتماعی از اهداف مهم این جشنواره است اما به نظر می رسد مدیریتی در اجرای این برنامه وجود ندارد و بیشتر برنامه های آن به رقص و اجرای موسیقی پرداخته شده است.

یکی از حاضران در این نمایشگاه با بیان اینکه باید برای برگزاری چنین جشنواره هایی که قرار است فرهنگ یکدیگر را بشناسیم برنامه ریزی بیشتری انجام شود، گفت: جشنواره اقوام ایرانی باید محلی برای تبادل فرهنگ باشد.

سجاد مرادی ادامه داد: درست است رقص محلی یکی از ضرورت های انتقال فرهنگی است اما اقوام ایرانی بجز رقص دارای فرهنگ های بی بدیلی هستند که در این جشنواره از آنها چشم پوشی شده است.

وی ادبیات،آداب و رسوم اقوام ایرانی را برای ارائه در این نمایشگاه ضروری دانست و گفت: می توان از شاعران و دانشمندان مطرح اقوام برای ارائه مطلب در این جشنواره استفاده کرد.

بیشتر بخوانید

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز رقص را جز برنامه های همیشگی جشنواره اقوام ایرانی عنوان کرد و گفت: برگزار کنندگان باید طوری برنامه ریزی کنند تا بیشتر نمادهای فرهنگی ارائه شود.

وی ارائه صنایع دستی استان های مختلف را در این جشنواره خوب ارزیابی کرد و گفت: حضور زنجان در این دوره کمتر به چشم خورد.

مهرداد سلطانی با بیان اینکه جشنواره اقوام ایرانی باید متفاوت از جشنواره های دیگر برگزار شود، گفت: صرف اجرای برنامه های موسیقی نمی تواند فرهنگ و تمدن اقوام را منتقل کند.

آشنایی هر چه بیشتر مردم با سوغات و هدایای استان ‌های دیگر و آشنایی با سبک و نحوه زندگی اقوام مختلف ایران از اهداف مهم این جشنواره است که در اجرا دارای ضعف های بیشماری است.//ن

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ]
امروزه تا بیشتر از 90 درصد کارها بنام فرهنگی نه تنها کار فرهنگی نیست بلکه عین موضوع ومسئله ضد فرهنگی است دقیقا هم توسط متولیان فرهنگ برنامه ریزی واجرا می شود
فرم ارسال نظر