logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۱۹۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئيس اداره امور فناوري‌هاي مكانيزه جهادکشاورزی خبرداد

اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در سطح بالغ بر 62500 هکتار از اراضی زنجان

اجرای-طرح-کشاورزی-حفاظتی-در-سطح-بالغ-بر-62500-هکتار-از-اراضی-زنجان

رئيس اداره امور فناوري‌هاي مكانيزه جهادکشاورزی اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در استان زنجان گفت: این طرح در سطح بالغ بر 62 هزار و 500 هکتار از اراضی زنجان اجرا شده است.

مظفر یوسفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; افزایش فرسایش آبی و بادی خاك، مشکلات زیست محیطی (آلودگي هوا،آب و خاك)، كاهش ماده آلي و باروري خاك، كاهش منابع آب، كاهش كارایي مصرف نهاده‌ها (آب، كود، انرژي) و افزایش هزینه‌هاي تولید را از جمله پیامدهای کشت مرسوم برشمرد و اظهار کرد: با وجود چنین مشکلاتی در نظام‌های کشاورزی رایج، ادامه این مسیر عقلانی نبوده و تجربیات سایر کشورها نشان می‌دهد راهکار برون‌رفت از این مشکلات حرکت به سمت کشاورزي پایدار است.

وی با بیان اینکه توجه به حفظ محیط زیست و صیانت از منابع تولید راهکار اصولی براي اجراي موفق کشاورزي پایدار محسوب می‌شود، بیان کرد: کشاورزي حفاظتی پاسخ عملی براي فائق آمدن بر مشکلات کشاورزي رایج است.

وی افزود: كشاورزي حفاظتي در واقع شیوه‌اي براي حفظ منابع تولید محصولات زراعي محسوب می‌شود كه درصدد دستیابي به منافع قابل قبول همراه با تولید بالا و پایدار با حفظ محیط زیست است.

بیشتر بخوانید:

صادرات 37 میلیون دلاری محصولات کشاورزی از استان زنجان

یوسفی‌پور خاطرنشان کرد: كاهش فرسایش خاك و جلوگیري از انحطاط آن، كاهش  مشکلات زیست‌محیطي، كاهش مشکلات ناشي از تغییر اقلیم، خشکسالي‌ها و كمبود آب براي تولید، افزایش كارایي مصرف نهاده‌هاي تولید، كاهش هزینه‌هاي تولید، صرفه‌جویي در زمان، افزایش ماده آلي خاك، تولید با افزایش تکیه برانرژي‌هاي درون سیستمي، افزایش بهره‌وري و تولید پایدار محصولات ونهایتا افزایش درآمد كشاورزان از اهداف اجرای کشاورزی حفاظتی به شمار می‌رود.

رئيس اداره امور فناوري‌هاي مكانيزه سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در اجرای کشاورزی حفاظتی سه اصل کاهش عملیات خاك‌ورزي، حفظ مقادیر متناسبي از بقایاي گیاهي و پوشش سطح خاك و استفاده از تناوب زراعي مد نظر است، بیان داشت: در کشاورزی حفاظتی بر شخم صفر (بدون شخم) و یا خاک‌ورزی در حد 20 الی 25 درصد سطح خاک مورد تاکید است.

وی بیان کرد: در اجرای کشاورزی حفاظتی، حفظ مقادیری از بقایای گیاهی در سطح خاک موجب جلوگیري از فرسایش، كاهش رواناب و تبخیر از سطح خاك شده و افزایش بهره‌وري آب به منظور بهبود خواص فیزیکي، شیمیایي و بیولوژیکي خاك توام با تولید پایدار در دراز مدت را به دنبال دارد.

یوسفی‌پور تصریح کرد: در کشاورزی حفاظتی همچنین استفاده از یک تناوب زراعي متنوع به منظور كاهش آسیب‌هاي ناشي از علف‌هاي هرز، آفات و بیماری‌ها، سودمندي اثرات برخي از گیاهان زراعي بر شرایط خاك و قابلیت تولید محصول بعدي و فراهم کردن منافع اقتصادي از محصولات زراعي همگام با كاهش ریسک اقتصادي كشاورزان را فراهم خواهد کرد.

رئيس اداره امور فناوري‌هاي مكانيزه سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد: به زبان ساده کشاورزان در اجرای کشاورزی حفاظتی باید در زمان برداشت سعی کنند درصدی از محصول قبلی را به صورت بقایای ایستاده روی زمین باقی بگذارند چراکه این بقایا باعث نگه داشتن بارش‌ها در سطح مزرعه شده و از فرسایش خاک جلوگیری می کند.

وی افزود: در مرحله بعد بهره‌برداران در صورت امکان کشت خود را با استفاده از دستگاه‌های کشت مستقیم و در غیر این‌ صورت با استفاده از دستگاه‌های خاک‌ورزی حفاظتی به جای گاو آهن برگردان‌دار انجام دهند و نهایتا با استفاده از تناوب مناسب به جای آیش گذاشتن مزرعه ضمن تکمیل زیر ساخت‌های کشاورزی، با حفظ منابع خاک و آب و رسیدن به کشاورزی پایدار موجبات تداوم کشاورزی پایدار در شرایط کم آبی را فراهم کنند.

یوسفی‌پور با اشاره به اینکه امسال یکی از کشاورزان گندم کار شهرستان خدابنده با اجرای روش‌های کشاورزی حفاظتی در مزرعه خود موفق به برداشت 4 هزار و 100 کیلوگرم گندم دیم در هر هکتار شد، خاطرنشان کرد: در سال جاری تعداد 20 دستگاه بذرکار کشت مستقیم با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد ریال از محل تسهیلات کمک‌های فنی اعتباری کشاورزی حفاظتی در اختیار کشاورزان استان زنجان قرار داده شد که امید است با افزایش و ترویج استفاده از این دستگاه‌های نوین کشت مستقیم، گسترش کشاورزی حفاظتی در استان شتاب بیشتری بگیرد.

رئيس اداره امور فناوري‌هاي مكانيزه سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پایان با بیان اینکه تاکنون بیش از یک هزار و 600 دستگاه ادوات خاک‌ورزی حفاظتی برای اجرای عملیات خاک‌ورزی حفاظتی در استان زنجان تامین شده است، اظهار کرد: طی سال زراعی جاری کشاورزی حفاظتی در سطحی بالغ بر 62 هزار و 500 هکتار از اراضی آبی و دیم استان به اجرا گذاشته شده است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر