logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴
[ شناسه خبر : ۱۱۹۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
وقتی همتی در کار نیست؛

جای خالی سهروردی در تقویم رسمی کشور

جای-خالی-سهروردی-در-تقویم-رسمی-کشور

با وجود اینکه یک دهه نام سهروردی در تقویم رسمی کشور درج بود اما این نام از تقویم حذف شد و بعد از گذشت هشت سال هنوز این اسم به تقویم برنگشته است.

به گزارش موج رسا; شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب‌الدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید، فیلسوف نامدار ایرانی اهل قیدار از استان زنجان ایران است که روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی به تایید مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۸ مرداد است.

امسال نیز با وجود اینکه جای نام سهروردی در تقویم رسمی کشور خالی است در استان زنجان به مناسبت بزرگداشت این شیخ عالیقدر برنامه های مختلفی برگزار می شود.هشتم مرداد به عنوان روز ملی زنجان است که تلاش می شود تا ضمن شناساندن سهروردی به جامعه جهانی، ویژه برنامه هایی نیز در استان برگزار شود.

امروز آیین جایزه کتاب شیخ اشراق به همراه بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، با هدف تجلیل از آثار نویسندگان مرتبط با تاریخ و فرهنگ زنجان، در کتابخانه عمومی سهروردی زنجان برگزار می ‌شود.در این مراسم از میان تمامی آثار منتشر شده در سال 1397 که در سه محور تاریخ زنجان، فرهنگ و هنر زنجان و همچنین فلسفه و شیخ اشراق منتشر شده است، سه اثر برگزیده و معرفی خواهد شد.

همچنین در هفته فرهنگی زنجان که از پنجم مرداد آغاز شده و تا یازدهم مرداد سال جاری ادامه دارد،ادر شهرستان های مختلف زنجان برنامه های شاد و مفرح برگزار می شود.

«هفته فرهنگی زنجان» با رویکرد افزایش نشاط و خلاقیت اجتماعی و توسعه فرهنگ عمومی، معرفی ظرفیت‌ های شهرستان در حوزه ‌های مختلف از جمله، آداب و رسوم، آثار تاریخی، هویت دینی و فرهنگی، پوشش و مناسبت‌ های ویژه، معرفی مشاهیر و نخبگان شهرستان با محوریت اقشار مختلف مردم برگزار می ‌شود.   بر این اساس برنامه ‌های مختلفی به فراخور روزها در پیاده‌ راه سبزه‌میدان، کارخانه کبریت سابق، سینما روباز گاوازنگ و حسینیه اعظم اجرا می شود.

با این وجود،یک دهه بعد از آنکه هشتم مرداد، «روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق)» نام گرفت، در سال ۹۰، بی سروصدا، شورای فرهنگ عمومی کشور، این مناسبت را در کنار چند مناسبت دیگر از «صفحات اصلی» تقویم رسمی کشور پاک کرد.

"ابراهیم قاسمی"،معاون فرهنگی و قرآنی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در پاسخ به سئوالی در خصوص پیگیری قرار گرفتن نام سهروردی در تقویم رسمی کشور، گفت: در همان سال اول حذف نام سهروردی، نامه ای به شورای فرهنگ عمومی ارسال شده است تا روز ملی زنجان نیز همین روز باشد.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی این موضوع را تصویب کرده است اما هنوز در تقویم رسمی کشور درج نشده است و قابل پیگیری است.

این مسئول با بیان اینکه شهاب‌ الدین سهروردی در سال ۵۴۹ هجری قمری در دهکده سهرورد از توابع شهرستان خدابنده واقع متولد شد،افزود: نام این عارف زنجانی در فهرست بزرگداشت مشاهیر جهانی یونسکو ثبت شده است.

بیشتر بخوانید

به گزارش موج رسا،در سال 96 نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گزارشی از روند حذف شدن روز شیخ شهاب الدین سهروردی ارائه شده که بعد از بحث و بررسی از سوی اعضای شورای فرهنگ عمومی در این خصوص، تصمیم بر آن شد که با ارسال نامه ای به شورای فرهنگ عمومی کشور، درخواست بازگشت این روز به تقویم رسمی کشور مطرح شود. 

شهاب‌الدین سهروردی در هنگام مرگ، ۳۸ سال داشت و مزار ایشان در مسجد امام سهرودی شهر حلب است.

شیخ شهاب‌الدین سهروردی کسی است که مکتب فلسفی اشراق را بوجود آورد که بعد از مرگش وسعت یافت. سهروردی نظریه خود را در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ارائه کرد. سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده‌اند. او خود فلسفه‌اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر