logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۱۸۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس دادگستری استان زنجان:

برقراری عدالت از رسالت دستگاه قضایی در خدمت به مردم است

برقراری-عدالت-از-رسالت-دستگاه-قضایی-در-خدمت-به-مردم-است

رئیس دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه دستگاه قضایی تضمین کننده اجرای عدالت در جامعه است گفت: برقراری عدالت از رسالت دستگاه قضایی در خدمت به مردم است.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی شنبه شب در دیدار مردمی که در مسجد امیرالمومنین(ع) زنجان برگزار شد هدف از این دیدار را رسیدگی به مشکلات و درخواست‌های قضایی و حقوقی شهروندان عنوان کرد و گفت: ممکن است تقاضاها و توقعات مردم از مقامات قضایی بیشتر باشد و در این میان آنچه برجسته است رسیدگی عادلانه به پرونده‌های قضایی است.

وی تصریح کرد: رسیدگی عادلانه موضوعی است که در راس انتظارات مردم از دستگاه قضایی قرار دارد و عدالت نیز چیزی نیست که مختص دستگاه قضایی باشد.

رئیس دادگستری استان زنجان با بیان اینکه عدالت بر دو نوع عدالت فردی و عدالت اجتماعی تقسیم می‌شود افزود: رعایت عدالت فردی از وظایف مهم احاد مردم در اجتماع است و همه باید این عدالت را نسبت به طرف مقابل داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

59 برنامه سند تحول قوه قضاییه در زنجان قابلیت اجرا دارد

وی در ادامه با اشاره به اهمیت عدالت اجتماعی در جامعه عنوان کرد: مردم انتظار دارند همه دستگاه‌های حاکمه در جمهوری اسلامی عادل باشند و با عدالت برخورد کنند.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی با بیان اینکه تقسیم عادلانه ثروت و توزیع امکانات در جامعه هم از انتظارات مردم است افزود: باید همه مردم از موهبت عدالت یکسان بهره‌مند شوند و این گونه نباشد که برخی از مناطق شهری در امکانات رفاهی٬ آسایش و آرامش بهتری برخوردار بوده ولی برخی مناطق محروم از همه امکانات باشند.

وی خاطر نشان کرد: از حضرت علی(ع) در مورد توصیف عدل سوال کردند که حضرت در پاسخ فرمودند "وضع الشی فی موضعه(هر چیزی را در سرجای خودش قرار دهید) این عدالت است و از حضرت در مورد تبیین ظلم که نقطه مقابل عدل بوده نیز سوال شد فرمودند: هر چیزی که در جای خود نباشد ظلم است.

رئیس دادگستری استان زنجان در ادامه با بیان اینکه دستگاه قضایی و هم دستگاه خدمات‌رسان و به طور کلی اجزای حاکمیت در عدالت اجتماعی سهم دارند افزود: نیروی انتظامی نیز در برخوردها باید عدالت اجتماعی را رعایت کند و نباید به کسی ستم و ظلم شود.

وی همچنین عادل بودن و برخورد عادلانه را از ویژگی‌های خاص دستگاه قضایی عنوان کرد و افزود: باید رسیدگی‌ها در دستگاه قضایی با رعایت عدالت اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی عنوان کرد: یک ویژگی دیگری هم دستگاه قضایی دارد این است که تضمین کننده اجرای عدالت بوده چرا که اگر کسی مورد ظلم واقع شد برای احقاق حقوق خود به دستگاه قضایی مراجعه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی به حقوق جامعه و به نظم جامعه احترام قائل نشد و مسیر درستی را در یک منطقه در اجتماع طی نکرد دستگاه قضایی به اتهام آن فرد عادلانه رسیدگی می‌کند افزود: برای آشنایی با مشکلات جامعه و یک دادرسی عادلانه و خوب و خدمتی در خور جامعه را بتوانیم ارائه کنیم باید درد جامعه را بشناسیم و یکی از راه شناخت این درد نیز حضور در بین مردم است.

رئیس دادگستری استان زنجان با تاکید براینکه نباید ارتباط خود را با مردم قطع کنیم بلکه باید این ارتباط را ارتقای ببخشیم افزود: نگاه حاکمیت در نظام اسلامی به مردم ولی نعمت است و نگاه از بالا به پایین نباید باشد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه حاکمیت در نظام اسلامی به مردم باید از پایین به بالا باشد تصریح کرد: امام عزیزمان به ما یاد دادند که مردم ولی نعمت هستند و اگر مردم ولی نعمت شدند حاکمیت پایین‌تر از مردم قرار می‌گیرد و وقتی این نگاه ایجاد شد حاکمیت باید در کنار مردم باشد.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی افزود: با قرار گرفتن حاکمیت در کنار مردم باید مشکلاتشان برطرف شود و حرف مردم را باید بشنویم و مشکلات مردم را گوش کرده و در رفع آنها اقدام کنیم و هیچ گونه حرکت نمایشی هم نباید اتفاق بیفتد.

وی با تاکید براینکه با اهتمام کامل در جهت رفع مشکلات مردم اقدام خواهیم کرد افزود: موضوعات و مشکلاتی که در دیدار مردمی مطرح می‌شود اگر در حوزه وظیفه‌ای خودمان باشد این وعده را می‌دهیم که با دقت به پرونده‌ها توجه کرده و نسبت به حل آن اقدام خواهد شد.

رئیس دادگستری استان زنجان بیان کرد: این وعده را نیز می‌دهیم که هیچ نامه‌ای را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت و اگر درخواست‌های مردم مربوط به سایر سازمانها نیز باشد این درخواست‌ها به سازمان مربوطه ابلاغ می‌شود.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر