logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
[ شناسه خبر : ۱۱۸۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان:

پرونده شهر جهانی ملیله وارد مرحله نهایی شد

پرونده-شهر-جهانی-ملیله-وارد-مرحله-نهایی-شد

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در حال حاضر پرونده زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله در مراحل نهایی قرار دارد.

یحیی رحمتی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ،اظهار داشت: پرونده ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله آماده و به شورای جهانی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه این پرونده از نظر شورای جهانی صنایع دستی بی نقص بوده و وارد مرحله نهایی شده است،افزود: مذاکره ای با رئیس شورای جهانی صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه انجام شده است و مراحل را طی می کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با انجام مراحل لازم تا شهریورماه سال جاری زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت نهایی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه الزاماتی برای ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله وجود دارد، خاطرنشان کرد:راه اندازی خانه ملیله یکی از این الزامات محسوب می شود.

رحمتی بیان داشت: تا شهریور ماه سال جاری این خانه راه اندازی می شود و قرارداد اجرایی با پیمانکار منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در قالب این قرارداد خانه ملیله زنجان مرمت و تجهیز می شود،افزود: مراحل اجرایی شروع شده است.

این مسئول برضرورت استفاده دستگاه های اجرایی از صنایع دستی ملیله برای اهدای هدیه تاکید کرد و گفت: استفاده از هدایای ملیله در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه المان ملیله در مرحله طراحی قرار دارد، افزود: تا کنون یک بشقاب ملیله از سوی شهرداری زنجان آماده و در منطقه گاوازنگ نصب شده است.

رحمتی گفت: با اقدامات انجام شده از سوی شهرداری پیش بینی می شود تا پایان تابستان المان ملیله در زنجان نصب شود.

وی از برگزاری تورهای آشنا سازی جاذبه های گردشگری در قالب حضور سرمایه گذاران، مدیران دولتی و دفاتر خدمات گردشگری خبرداد و گفت: تورهای استان های شمالغرب از جاذبه های گردشگری زنجان و تورهای زنجان از جاذبه های این منطقه بازدید می کنند.

به گزارش موج رسا،ملیله سازی که در هزاره اول "هجری قمری" بعنوان هنر دستی بومی زنجان فقط در این شهر معمول بود در زمان حکومت رضاخان با مهاجرت تعدادی از هنرمندان این شهر به تهران و اصفهان در آن شهرها نیز رواج یافت.

سینی، سرویس های چای و شربت خوری، جعبه جواهرات، گلدان، شمعدان، رویی دسته چاقو، قاب عکس و انواع زیورآلات عمده ترین دست مایه هنرمندان زنجانی در سال های دور بوده و به مرور زمان بر تنوع این دست سازهای زیبا و بسیار ظریف افزوده می شود.

رونق این هنر دستی از دوره سلجوقی آغاز و در دوره صفویه به اوج خود رسید و شهرهای زنجان و اصفهان بیشترین هنرمند را در این حرفه تربیت و به عرصه ی هنرهای دستی تحویل دادند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر