logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۱۸۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

استان زنجان در حوزه صادرات محصولات کشاورزی وضعیت نامطلوبی دارد/ صادرات و کشت محصولات کشاورزی در زنجان برنامه مدونی ندارد

استان-زنجان-در-حوزه-صادرات-محصولات-کشاورزی-وضعیت-نامطلوبی-دارد-صادرات-و-کشت-محصولات-کشاورزی-در-زنجان-برنامه-مدونی-ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به کشت محصولات کشاورزی در زنجان گفت: صادرات و کشت محصولات کشاورزی در زنجان برنامه مدونی ندارد.

احمد گلچین در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به وضعیت استان زنجان در بحث صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: استان زنجان نسبت به برخی از استانها در حوزه صادرات کشاورزی وضعیت خوبی ندارد.

وی تصریح کرد: برخی از استانها مانند کرمان به دلیل وضعیت آب هوایی محصولاتشان زودتر وارد بازار می‌شود در حوزه صادرات فعالیت خوبی دارند ولی محصولات کشاورزی در استان زنجان دیرتر تولید می‌شود و جزو استانها کوچک نیز بوده و در حوزه صادرات نیز پیشرفتی حاصل نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان خاطر نشان کرد: جای کار در استان زنجان وجود دارد و اگر بر روند صادرات محصولات کشاورزی کار شود این استان می‌تواند جزو استانهای پیشرو در حوزه صادرات کشاورزی باشد.

وی عنوان کرد: استان زنجان ظرفیت‌های تولید محصولات ارگانیک را در گذشته داشت و هنوز هم دارد و در حال حاضر نیز از این ظرفیت‌ها استفاده شود می‌تواند در حوزه صادرات موفق باشد.

گلچین با اشاره به اینکه به اینکه استان زنجان در تولید محصولاتی مانند سیب زمینی جزو استانها برتر در کشور است افزود: ظرفیت صادرات برخی از میوه‌ها در استان وجود دارد.

وی با اشاره به نبود پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان زنجان افزود: اگر این ظرفیت در استان زنجان ایجاد شود قطعا در صادرات حوزه کشاورزی تاثیر خواهد داشت و علاوه براین روند صادرات نیز با برنامه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در حال حاضر خیلی از فعالان حوزه کشاورزی هیچ سررشته‌ای در روند صادرات محصولات کشاورزی ندارند افزود: عده کمی از کشاورزان تحصیل کرده در زنجان در حوزه صادرات فعال هستند و این نشان می‌دهد که استان ظرفیت خوبی دارد ولی باید زیرساخت‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان ارشد استانی روابط تجاری ضعیفی با کشورهای همسایه دارند عنوان کرد: اگر این ارتباط ایجاد شود می‌توان از ظرفیت بازار کشورهای همجوار در توسعه تجارت استفاده کرد.

گلچین با بیان اینکه متاسفانه در حوزه صادرات هیچ برنامه مدونی وجود ندارد افزود: اگر صادرات و کشت انواع محصولات کشاورزی با برنامه باشد صادرات هیچ خللی در بازار داخلی ایجاد نمی‌کند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشت محصولات برنامه‌ای وجود ندارد و یک سال با افزایش کشت یک نوع محصول مواجه می‌شویم و سال دیگر در کشت آن محصول کم داریم و این نشان از بی‌برنامگی کشت محصولات کشاورزی در استان دارد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر