logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۱۷۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس دادگستری استان زنجان:

وجود 53 باغ شهر غیرمجاز در استان زنجان/ جلوی ساخت و ساز‌ها و تغییرکاربریهای غیرمجاز از امروز باید گرفته شود

وجود-53-باغ-شهر-غیرمجاز-در-استان-زنجان-جلوی-ساخت-و-ساز‌ها-و-تغییرکاربریهای-غیرمجاز-از-امروز-باید-گرفته-شود

رئیس دادگستری استان زنجان با تاکید برجلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییرکاربریها در سطح استان گفت: جلو ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تغییرکاربریها در سطح استان از امروز باید گرفته شود.

به گزارش موج رسا; اسمعیل صادقی نیارکی امروز در جلسه حفظ حقوق بیت‌المال با اشاره به تاکید رهبری انقلاب بر توجه همه مسئولان و کارگذاران و متولیان و دستگاه‌های نظارتی بر امور اراضی و حفظ منابع ملی اظهار کرد: تاکید مقام معظم رهبری نسبت به این حوزه اهمیت آن را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شرایطی که در استان زنجان پدید آمده که گاها در برخی از حوزه‌ها این شرایط همچنان ممکن است ادامه دار باشد افزود: آماری که در امور اراضی امروز داده شد وضعیت نگران کننده است.

رئیس دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه استانهای همجوار با این حجم و گستردگی تغییر کاربری که در استان زنجان وجود دارد درگیر تغییر کاربریها نیست افزود: این حوزه مستلزم یک اراده جدیدی است.

وی افزود: در گذشته بسیاری از متولیان اجرا و نظارت دچار تغافل شدند که این هجمه سنگینی از  تغییر کاربریها با این میزان مساحت اراضی زراعی تحت تاثیر قرار گرفته و متاسفانه امروز افرادی که مسئولیت دارند با یک میراث بدی از گذشته‌ها رو به رو هستند.

بیشتر بخوانید:

صدور 221 فقره مجوز تغییر کاربری در اراضی کشاورزی استان زنجان

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه قابل توجیه نیست اینکه این اتفاقات در گذشته افتاده و الان ما وظیفه‌ای نداریم افزود: یکی از وظایفی مهمی که در این حوزه داریم این است که نباید اجازه دهیم همانند گذشته در مقابله با تغییر کاربری که دچار شکست شدیم تکرار شود.

وی بیان کرد: وظیفه دیگر ما این است که بدی‌ها، انحراف و کجی‌هایی که در گذشته توسط عده‌ای فرصت طلب و سودجو ایجاد شده را جبران کنیم و همچنین برگرداندن آن به حالت اولیه از دیگر وظایف امروز ما در برابر تغییر کاربری‌ها در استان زنجان است.

*ساخت و ساز در 90 هکتار از اراضی ملی در زنجان 

رئیس دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه در این راستا باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم افزود: حجم و گستردگی کار و عمق بحرانی که استان را مواجه کرده و واقعا عجیب است که عده‌ای فرصت طلب توانستند حتی 90 هکتار از اراضی دولتی و اراضی ملی را تصرف کرده و اقدام به ویلا سازی کنند.

وی خاطر نشان کرد: در کمتر جایی با این میزان حجم تغییر اراضی مواجه هستیم که 53 باغ شهر بدون مجوز قانونی ایجاد شود.

صادقی نیارکی عنوان کرد: این موضوع به قدری مهم است که باید هم برای جلوگیری و هم برای تدبیر بد کاریهای گذشته این حوزه یک قرارگاه تشکیل شود.

وی خاطر نشان کرد: براساس امار ارائه شده حدود 165 فقره منجر به رای برائت شده و این موضوع را قبول داریم و در حال حاضر نیز اگر تعدادی را هم بررسی کنند مشمول برائت شود.

رئیس دادگستری استان زنجان عنوان کرد: چرا یک مسئول در انجام وظیفه باید کوتاهی کرده و از 100 درصد تغییر کاربریها تنها 30 درصد را به دستگاه قضایی شکایت کند و این را نمی‌پذیریم و گناه کسی که زمینه تغییر کاربری را ایجاد کرده کمتر از مرتکبان جرم نیست.

وی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که کوتاهی کرده و استان را با این بحران مواجه کردند تا برخلاف منویات مقام معظم رهبری اقدامات مجرمانه‌ای صورت بگیرد باید شناسایی شوند عنوان کرد: این دستگاه‌ها باید در چرخه برخورد اداری توسط سازمان زیربط نظارتی مانند سازمان بازرسی و غیره قرار بگیرد.

صادقی نیارکی افزود: دستگاه‌هایی که در این حوزه باید اقدامات لازم در خصوص جلوگیری باید اقدام می‌کردند که کاری انجام ندادند باید در تعقیب قرار بگیرند.

وی با تاکید بر افزایش فعالیت دبیر خانه حفظ حققوق بیت‌المال عنوان کرد: باید دستگاه‌هایی که می‌توانند در جلوگیری از افزایش تغییر کاربریها کمک کنند مانند شهرسازی و شهرداری زنجان، بنیاد مسکن و نیروی انتظامی و همچنین استانداری بیشتر فعال شوند.

*جلوگیری از تغییرکاربریها در استان

رئیس دادگستری استان زنجان ابراز کرد: برای بنده غیر قابل فهم و باور است که هنوز هم بالغ بر در 10 مورد در حال ساخت و ساز غیرمجاز بوده و آن مرتکب چگونه به خود اجازه می‌دهد که با وجود چنین ظرفیت‌هایی در استان وجود دارد به اقدامات مجرمانه خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه مطلقا چنین چیزی را نمی‌پذیریم افزود: سریعا باید اقدامات لازم در جلوی ساخت و ساز‌ها و تغییر کاربریهای غیرمجاز گرفته شود.

صادقی نیارکی عنوان کرد: باید در تمام مناطق طوری اقدام شود که کسی نتواند مرتکب جرم شود و تمام دستگاه‌هایی هم که در انجام وطیفه کوتاهی کرد و همراهی نکردند به قانون معرفی شود.

وی افزود: همچنین موارد مطرح شده در خصوص هزینه بر بودن اقدامات در شرایط فعلی را نیز نمی‌پذیریم و نباید ما بگذاریم سرمایه‌های ملی به بناهای پرقیمت در بازه‌های زمانی تبدیل شود و بعد از آن به سراغ تخریب برویم.

*اجرای تبصره 2 ماده 10 در محل ساخت و سازهای غیرمجاز

رئیس دادگستری استان زنجان بیان کرد: جهادکشاورزی به عنوان متولی این موضوع در استان بوده و وظیفه مستقیم جلوگیری از تغییر کاربریها را برعهده دارد و سایر دستگاه‌ها نیز موظف با همکاری هستند.

وی عنوان کرد: نیروی انتظامی نیز در صورت نیاز حضور در محل اقدام خواهد کرد و اگر هم نیاز به حضور مقامات قضایی باشد تدبیر لازم انجام خواهد شد.

صارقی نیارکی عنوان کرد: از امروز تمامی ساخت و ساز‌های غیرمجاز باید متوقف شود و تمامی ساخت‌وسازهای در حال ساخت متعلق به هر سازمانی و متعلق به هر فرد بلافاصله تبصره 2 ماده 10 در محل مورد نظر اعمال شود.

رئیس دادگستری استان زنجان عنوان کرد: تمامی دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را در این خصوص باید داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: با یک اراده جهادی و نگاه انقلابی در جهت تحقق به فرمایشات مقام معظم رهبری و اجرای قانون همه اهتمام و جدیت را باید در این حوزه داشته باشند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر