logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۰
[ شناسه خبر : ۱۱۷۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
کارشناس مسائل فرهنگی:

حفظ کرامت انسانی، فلسفه حجاب است/ زنجان سردمدار عفت

حفظ-کرامت-انسانی،-فلسفه-حجاب-است-زنجان-سردمدار-عفت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: فلسفه حجاب نیز این است که کرامت انسانی هر فردی حفظ شود.

فاطمه کرباسی امروز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: عفاف یک امر درونی است چرا که ابتدا دیدگاه ها و نگرش های هر فرد در درونش شکل می گیرد و سپس در قالب گفتار، کردار و رفتار بروز بیرونی پیدا می کند.

وی با بیان اینکه عفت به معنای خودنگهداری و تقوا تعبیر می شود و قرآن کریم در دو جا به موضوع عفت پرداخته است،افزود: ابتدا قرآن کریم به افرادی که از نظر مالی در مضیقه هستند اما طوری رفتار می کنند که کسانی که از وضعیت آنها اطلاع ندارند،آنها را غنی می دانند،یعنی عجز و لابه نکرده و فقر خود را داد نمی زنند،اشاره می کند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: قرآن به آنهایی که امکان ازدواج ندارند و فشاری از ناحیه جنسی به آنها وارد می شود را مورد توجه قرار می دهد که این افراد چون عفت دارند،خود نگهدارند.

کرباسی ادامه داد:وقتی عفت در جامعه، انسان و خانواده که شامل مردان و زنان است از کودکی شکل بگیرد این موضوع ریشه گرفته و سه نوع ظهور و بروز دارد.

وی یکی از محل های بروز و ظهور عفاف را فکر و اندیشه انسان عنوان کرد و گفت: پس از آن عفاف در خانواده و جامعه شکل گرفته و  فکر به سمت عمل خلاف در بحث مادی و اخلاقی نرفته و گفتار و رفتار فرد عفیفانه می شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به بیان قرآن کریم در خصوص مردان و زنان عفیف،بیان داشت: قرآن از نظر اخلاقی در خصوص مردان عفیف می گوید این مردان در مقابل نگاه به نامحرم چشم فرو بسته و از نگاه به نامحرم دوری می کنند.

وی با بیان اینکه همچنین بانوان عفیفه نیز از دیدگاه قرآن کریم  در مقابل مردان نامحرم چشم فروبسته و به طرف مقابل زل نمی زنند، ،افزود: اما در قرآن کریم علاوه بر دو ویژگی که برای مردان عفیف عنوان می شود ویژگی سومی نیز به زنان عفیفه اختصاص می یابد که این زنان با وجود حضور در جامعه از اظهار وجود پرهیز کرده و تبرج جاهلیتی نمی کنند،یعنی نوع حرف زدن، راه رفتن، پوشش و نگاه آنها تحریک کننده نیست که این پوشش به حجاب تعبیر می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: از دیدگاه قرآن کریم زن و مرد دارای کرامت انسانی هستند که باید خودشان از این کرامت پاسداری کرده و خود را به جایگاه ابزار جنسی تقلیل ندهند.

بیشتر بخوانیم

کرباسی با اشاره به بیانی از حضرت زهرا (س) در جواب پاسخ حضرت رسول (ص) که فرموده بود چه چیز برای زنان بهتر است، گفت: وقتی حضرت زهرا (س) این سئوال را می شنوند،در پاسخ می گویند که" برای زنان بهتر آن است که نه مردی را ببیند و نه اجازه دهند مردی آنها را ببیند" که هم سند و هم نقل قول آن درست است چرا که امروزه در فضای مجازی این موضوع کاملا صادق است.

وی گفت: همه افراد جامعه در هر جایگاهی که قرار دارند چه رئیس،چه همسایه و چه فروشنده باید به زن دید انسان نگاه کنند و فلسفه حجاب نیز این است که کرامت انسانی هر فردی حفظ شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی بیان داشت:برای حفظ کرامت انسان ها هر جامعه ای قوانینی دارد که افراد ملزم به رعایت آن هستند و برای حضور در اجتماع و جامعه باید به دید انسان به زن نگاه شود که کشورهای عربی و غربی وقتی با این دیدگاه فلسفی آشنا می شوند،این دیدگاه را مدح می کنند اما متاسفانه این فلسفه در جامعه ما فرهنگ سازی نشده است.

وی گفت: وقتی موضوع از حجاب شروع می شود از نظر نسل جوان تازه وارد به عرصه اجتماع،این موضوع محدودیت محسوب می شود.

کرباسی با بیان اینکه نظام اسلامی موظف است وسایل آسایس بانوان را فراهم کند که خوشبختانه این موضوع در کشور ما اتفاق افتاده است و فضاها و امکانات مطلوبی در اختیار بانوان در حوزه های ورزشی و فرهنگی و علمی قرار گرفته است.

وی استان زنجان را سردمدار عفت برشمرد و گفت: به واسطه وجود رختشویخانه که صد سال پیش مردان عفت مدار ما برای راحتی زنان فضای مسقفی را ساختند تا  در معرض دید نامحرمان قرار نگیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه هر کشوری در زمینه پوشش قوانینی دارد، افزود: وقتی مردم به سیستم و حاکمیت اعتماد دارند این موضوع را قبول دارند و ضروری است پژوهشگران و محققین قوانین را به مردم بیشتر ارائه کنند.

کرباسی گفت: در کل دنیا به ویژه کشورهای غربی و پیشرفته دانشگاه ها دارای قوانینی برای پوشش هستند و حتی دانشگاه های مشهور غرب نوع پوشش، مدل مو و لباس بانوان و مردان را مشخص می کنند در حالی که اسلام اعتقادی ندارند اما معتقدند در فضای درسی باید قوانین حاکم باشد.

وی ادامه داد: برخی کشورهای غربی همچون فرانسه دارای قوانین سختگیرانه تر هستند و آنها از شیوه آرایش زنان و دختران در جامعه ایران تعجب می کنند.

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه 20 سال پیش آمریکا و برخی کشورهای غربی برای تهاجم فرهنگی به اسلام هزینه های هنگفتی را انجام دادند، افزود: آثار این هزینه کرد امروز دیده می شود.

این مسئول تصریح کرد:در این تهاجم فرهنگی در قالب فیلم ارتباط زن شوهر دار با نامحرم آسان سازی و سهل سازی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: برای هر چیزی باید هزینه کرد باید برای بخش فرهنگی در هر زمانی هزینه کرد،هر جا که اعتبار در نظر گرفته شد و به شکل اصولی به بخش فرهنگ توجه شده است، کار نیروی انتظامی در برخورد کمتر شده است.

کرباسی با بیان اینکه باید در زمینه فرهنگ به شکل علمی پیش رویم و برای نسل کودکان و دانش آموز فلسفه فرهنگ به ویژه عفاف و حجاب جا انداخته شود.

وی گفت: از نظر صدور فرهنگ عفاف و حجاب اینگونه بوده است که هر جا درست عمل کرده ایم ،نتیجه گرفته ایم، همین که زنان مسلمان ما وارد دانشگاه می شوند تاثیر گذار است.

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به تمایل زنان انگلیسی برای ازدواج با مردان مسلمان برای انتخاب پوشش اسلامی،گفت: این موضوع نشانگر این است که این بانوان دنبال کرامت انسانی بوده و به دیدگاه اسلام رسیده اند که پوشش این نوع جایگاه زنان را از انسان در حد ابزار جنسی به مرز انسانیت می رساند.

وی گفت: یکی از افراد بازنشسته غرب معتقد است تا زمانی که در چهار راه های ایران زنان با پوشش حجاب اسلامی در رفت و آمد بوده و یا در ادارات مشغول هستند، نمی شود به این نظام خللی وارد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین سفرای فرهنگ انقلاب اسلامی بانوی محجبه است، افزود: این چنین موضوعاتی برای جامعه تشریح شود، تاثیرگذار است.

این مسئول بیان داشت: تا زمانی که نمادهای بدحجابی در کشور ما نمادی از روشنفکری و طبقات بالای جامعه باشد،به نتیجه نمی رسیم.

 وی با تقدیر از رئیس قوه قضائیه برای حفظ جایگاه چادر در کشور، افزود: چادری بودن خانم های زندان دیدگاه مثبتی به جامعه نمی دهد.

این کارشناس گفت: ضروری است صدا و سیمای ما فیلم هایی را نشان ندهد که اگر طرف خانم دکتر و استاد دانشگاه بود، بدون چادر و پوشش آزاد داشته باشد و اگر خدمتکار و جزو طبقات پایین و مجرم بود با چادر نشان دهد.//ن

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر