logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۸
[ شناسه خبر : ۱۱۶۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
دادستان کل کشور:

مسئولیت‌ها در نظام اسلامی فرصتی برای خدمت به مردم است/ تلاش دستگاه قضایی در مبارزه با فساد افزایش یافته است

مسئولیت‌ها-در-نظام-اسلامی-فرصتی-برای-خدمت-به-مردم-است-تلاش-دستگاه-قضایی-در-مبارزه-با-فساد-افزایش-یافته-است

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه در اجرای عدالت همه ما مسئولیم گفت: دستگاه قضایی در این میان مسئولیت بیشتری دارد.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری امروز در مراسم تودیع و معارفه دادستان استان زنجان با اشاره به گرامیداشت دهه کرامت که همزمان با آغاز میلاد خجسته ائمه اهل بیت حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: امیدواریم با یاری خداوند همه ما در برابر وظایف خطیری که در این دوره حساس و شرایط بسیار خطیر کشور که متوجه کشورمان بوده با دست پر و با بصیرت بیش از پیش از این محفل خارج شویم.

وی تصریح کرد: حجت‌الاسلام مظفری که سالها در این استان برای مردم خدمت کردند و جایگاه‌شان را به حجت‌الاسلام کرمی می‌سپارند و این پستها برای هیچ یک از ما همیشگی نیست.

دادستان کل کشور تصریح کرد: خوشابه حال آنهایی که وقتی پستی را رها می‌کند مردم غصه می‌خورد و نگران می‌شوند و خودش خوشحال از اینکه وظیفه خود را به درستی انجام داده است.

وی عنوان کرد: همچنین خوش به حال کسی که در جایگاهی قرار می‌گیرد که بتواند به مردم خدمت کند و در نظام اسلامی پست و مقام ذاتا ارزشی ندارد مگر اینکه از این پست و مقام استفاده‌ای شود.

منتظری بیان کرد: حضرت علی(ع) پست و مقام را به کفش پاره شده بی‌ارزش تعبیر می‌کنند مگر اینکه بتوان از این پست در اقامه عدل و اجرای حق بهره برد.

وی با اشاره به اینکه از فرصت‌های ایجاد شده در خدمت به مردم باید استفاده کنیم افزود: در نظام جمهوری اسلامی هدف از حکومت، حکومت کردن نیست بلکه خدمت در جهت اجرای عدالت است.

دادستان کل کشور بیان کرد: اگر کسی می‌تواند در این هدف گام بردارد و در این رسیدن به این مسیر تلاش کند پست را نگه می‌دارد و اگر نتواند جز وزر اندوخته‌ای ندارد.

وی با اشاره به اینکه همه ما در هر جایگاهی که هستیم همه و همه سعی می‌کنیم از این فرصت در جهت خدمت به مردم باید استفاده کنیم افزود: ما شاگردان مکتب امیرالمومنین(ع) هستیم باید سعی کنیم از فرصت‌های موجود با هدف الهی برای مردم خدمت کنیم.

منتظری با اشاره به اینکه در بارگاه الهی پذیرفته شدن حتما لازمه‌اش تقوا است اگر خمیر مایه عمل تقوا نباشد اثری ندارد بیان کرد: در اجرای عدالت همه ما مسئولیم و دستگاه قضایی مسئولیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی در هر جایی که هستیم حکومت باید حکومت عدالت باشد ابراز کرد: در عمل باید در این جهت حرکت کنیم.

دادستان کل کشور دستگاه قضایی با آنچه که خواست مردم است فاصله دارد اما در این راستا تلاش می‌کنیم افزود: مقام معظم رهبری از دستگاه قضایی تحول را خواستند و تحول مورد تاکید ایشان بوده که اولین مولفه تحول به نیروی انسانی برمی گرد که صالح بوده و انگیزه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: تحول با ساختمان بلند و دستگاه‌های مدرن ایجاد نمی‌شود تحول با عمل من و شما ایجاد خواهد شد.

منتظری در ادامه با اشاره به اینکه قاضی باید سعه صدر داشته باشد باید در چارچوب قانون مجازات عمل کند افزود: مجرم نیز باید از عدالت گستری قاضی بیم داشته باشد.

وی با تاکید براینکه اقتدار با اجرای صریح قانون اتفاق می‌افتد و نباید فضای کار را فضای وحشت کنیم افزود: اجرای عدالت باید چنان دقیق باشد که مجرم بترسد چرا که اجرای عدالت بسیار سخت است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه دستگاه قضایی باید ۱۰۰ درصد انقلابی باشد افزود: دادستان تنها ویژگی که در دسگاه قضایی دارد قاضی نشسته نیست ایستاده بوده و دو وظیفه مهم دارد اولین وظیفه مراجعین به او باید به گونه رابطه دادستان و مردم صمیمی و قانونمند باشد.

وی با اشاره به اینکه دادستان باید به دقت موضوعات را بررسی کرده و کیفرخواست صادر کند افزود: دومین وظیفه یکسری مسائل و حقوق است که مدعی خاصی ندارد در مسائل حقوق عمومی کسی مراجعه نمی‌کند که باید دادستان به صحنه برود.

منتظری با اشاره به اینکه امروز یکی از وظیفه اصلی دادستان دفاع از حقوق عامه است افزود: باید در راستا همه توان خود را به کار گیرد.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک حوزه پیشگیری راه اندازی می شود بیان کرد: در دادستانی‌ها تفویض خواهد شد تا اقدامات پیشگیری انجام شود.

دادستان کل کشور بیان کرد: نسبت به تضییع حقوق عامه بی‌مبالاتی‌ها می‌شود و تجاوز به حقوق عامه را شاهد هستیم که حتما باید بیش از گذشته در این راستا تلاش صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تجاوز به منابع ملی و طبیعی در سراسر کشور را داریم عنوان کرد: تجاوز به حریم رودخانه‌ها شاهد هستیم بستر و آبهای زیرزمینی باید مدیریت شود و چه کسی باید جلوی اینها را بگیرد.

منتظری با اشاره به اینکه در خارج از کشور هم حقوقی از ملت ضایع می‌شود که دادستان در این راستا ورود کرده و دفاع کند افزود: باید کاری کنیم تضییع حقوق عامه اتفاق نیفتد.

وی با اشاره به اینکه اگر دستگا‌ههای اجرایی به وظایف خود عمل کنند نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد اگر عمل نکردند دادگستری باید ورود کند خاطر نشان کرد: به همه دادستانها تاکید می‌کنم که مسئله حقوق عامه باید در جامعه جا بیفتد.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه دادستان مرکز استان وظیفه دارد به دادسراهای استان نظارت داشته باشد بیان کرد: نظارت‌ها باید جدی گرفته شود بیشتر مشکلات با اقدامات دادستانی‌ها برطرف می‌شود و جزو وظیفه تعریف آنها است.

وی با اشاره به اینکه تلاش دستگاه قضایی در مبارزه با فساد افزایش یافته است گفت:  شرایط به گونه ای است که ما شاهد رشد فساد هستیم که روند در نظام اسلامی قابل قبول نیست.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر