logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۹
[ شناسه خبر : ۱۱۵۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارش از خطر فراموشی برجام زیر سایه اینستکس؛

بازی قاره سبزی‌ها برای فرار از تعهداتشان

-بازی-قاره-سبزی‌ها-برای-فرار-از-تعهداتشان
اروپائیان حوزه تعهدات برجامی خود را به ساز و کار اینستکس که صرفا شامل مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی می شود و بر اساس هیچ قاعده ای مشمول تحریم نمی شود، محدود کرده اند.

به گزارش موج رسا; حالا بعد از چندین و چند ماه که اروپایی ها وعده راه اندازی کانال ارتباطی مالی میان ایران و اتحادیه اروپا را دادند و به وعده خود عمل نکردند ایران با هشدار نسبت به آینده برجام مطرح کرد که اگر همین روند ادامه پیدا کند در گام هایی مهم کشورمان از تعهدات خود در برجام صرف نظر خواهد کرد. این موضوع در اوائل چندان اروپایی ها را به جنب و جوش وادار نکرد. اروپایی ها باز هم با سیاست تلف کردن وقت و خریدن زمان برای فشارهای آمریکا بر ایران عمل کردند اما این روزها با توجه به اتمام مهلت 60 روزه ایران به اروپا و نشست کمیسیون مشترک برجام، اروپایی‌ها بازهم به جنب و جوش افتاده اند. البته بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند که این جنب و جوشی که اروپا برای اینستکس انجام می دهد بازهم یک بازی امیدوارکننده و توخالی برای ایران است و چیزی عاید کشورمان نمی کند. 

با توجه به نتایج اعلام شده از سوی نمایندگان حاضر در نشست اخیر،‌ به نظر می رسد که مهمترین هدف طرف اروپایی ایجاد تعویق در اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجام از سوی کشورمان است. در همین راستا رسانه های غربی اقدام به القاء اجرایی شدن اینستکس کرده اند در حالی که بر اساس شواهد موجود، این تنها یک شوی رسانه ای بوده است.
 
متاسفانه برخی از رسانه‌های داخلی هم با این ترفند رسانه های غربی همراه شدند و به نوعی موج امیدواری به اینستکس و اقدام اروپایی ها را با خبررسانی مثبت درباره اقدام اروپایی ها ایجاد کردند این درحالی است که بازهم صدای طبل توخالی اروپایی ها به گوش می رسد و قطعا اینستکس که ماکتی از کانال مالی ایران و اروپاست و اهداف ضعیفی مانند غذا و دارو را برای ایران تامین می کند نمی تواند جوابگوی خواسته های ایران از برجام با شد.
 
جالب اینجاست که اروپایی ها با راضی کردن ایران به نازل ترین وعده های خود در حال فراموشی تعهداتشان در برجام هستند. درواقع این خطر به خوبی حس می شود که برجام به طور کلی در حال فراموشی است. امریکا که به یکباره زیر تعهدات خود در برجام زد و از آن خارج شد و حالا فشارهای اقتصادی و درواقع تروریسم اقتصادی را علیه کشورما رقم زده است و اروپایی ها هم با بازی های فریبکارانه خود در حال فراموش کردن برجام هستند. قاره سبزی ها با این سیاست سعی دارند یک ماکت را به جای برجام به ایران غالب کنند. درواقع این ماجرا مانند داستان خواستگاری است که قرار بود دختر زیبای کدخدا را بگیرد ولی بعد از مدتی کدخدا دختر زشت و ترشیده خود را به خواستگار نگون بخت غالب کرد. 
 
در همین رابطه، « مصطفی کواکبیان» نماینده اصلاح طلب مجلس که از جمله طرفداران برجام است، بیان می کند: «‏تداوم برجام با اروپا نباید صرفاً در قالب اینستکس خلاصه شود بلکه باید فروش نفت و انواع تراکنش بانکی را نیز شامل شود.»
 
در همین زمینه کارشناسان امور بین الملل بیان می کنند که ماندگاری برجام، نیازمند یک شوک اساسی است ، نه برداشتن قدم های ریز و ناچیز.
 
اروپائیان حوزه تعهدات برجامی خود را به ساز و کار اینستکس که صرفا شامل  مواد غذایی ، دارو و تجهیزات پزشکی می شود و بر اساس هیچ قاعده ای مشمول تحریم نمی شود، محدود  کرده اند.
با این وجود و پس از گذشت بیش از یک سال از خروج آمریکا ، کمترین اقدام ملموس که ایران را از کمترین های توافق هسته‌ای بهره مند سازد ، انجام نداده اند.
 
اقدام یکی دو روز گذشته اروپا در عملیاتی کردن اولین تراکنش مالی در قالب اینستکس  را با خوش بینی ،اگر بتوان قدم کوچک مثبتی در مسیر درست دانست، اما گامی غیر موثر بر وضعیت و سرنوشت برجام باید قلمداد کرد.
 
موعد گام دوم ایران برای خروج از تعهداتش در برجام و تلنگر و هشدار به اروپاییان رسیده است و حالا تکاپوی اروپاییان و برخی از دولتمردان در این عرصه بدین جا کشیده که با  اروپایی ها و به تبع آن دولتی ها با ادعای عملیاتی شدن اینستکس به دنبال به تاخیر انداختن زمان گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران هستند.
 
متاسفانه بسیاری از نشست های کمیسیون برجام که تعداد آن بسیار زیاد است تا به اینجا چندان حاصلی برای برجام تقریبا هیچ نداشته است. کشورهای اروپایی در یک دورویی سیاسی درحالی اقدامات برجام را در یک ماکت محدود می کنند که خود در همراهی با آمریکا میزان مراودات و تجارت با ایران را محدود کرده اند. در این باب سه مسئله مهم و حیاتی درباره برجام دیده می شود. 
 
اول اینکه با توجه به موعد رسیدن گام دوم ایران در جهت محدود کردن تعهدات خود در برجام اروپایی ها که به بی عملی متهم هستند با فضاسازی سعی می کنند که اقدامات ایران دراین حوزه را محدود کنند و با فضاسازی و القاسازی به این زمینه که اروپا در حال برداشتن گام مثبت است، اقدامات ایران در این حوزه را متوقف کنند. 
 
دوم اینکه اروپا با پیش کشیدن اینستکس در حال محدود کردن تعهدات خود در برجام در حد یک ماکت است که تنها شامل مراودات غذایی و دارویی می شود که عایدی برای کشورمان ندارد و رسیدن هیچ برجام به پوچ است.
 
سومین و مهمترین موضوع درباره برجام این است که اگر دولت تن به این موارد جزئی بدهد خود در راه نابودی این سند توافق که به عنوان اصلی ترین دستاورد دولت روحانی قلمداد می شود، گام بر می دارد. 
 
امیر حمزه نژاد
 
 
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر