logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۲
[ شناسه خبر : ۱۱۵۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
موج رسا خبر می‌دهد

دلایل مسکوت ماندن لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی/ زنجان صاحب منطقه ویژه اقتصادی می‌شود؟

دلایل-مسکوت-ماندن-لایحه-ایجاد-مناطق-آزاد-و-ویژه-اقتصادی-زنجان-صاحب-منطقه-ویژه-اقتصادی-می‌شود؟

لایحه‌ای دولت در ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی بعد از تصویب در مجلس در فیلتر شورای نگهبان گیر کرده و فعلا معلوم نیست ایجاد این مناطق چه زمانی عملیاتی شود.

به گزارش موج رسا; بعد از اینکه مجلس شورای اسلامی با لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی موافقت کرد، نمایندگان علاوه بر موافقت با ایجاد این مناطق، تصویب کردند که ۸۶ منطقه ویژه اقتصادی دیگر هم ایجاد شود.

در لایحه دولت ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در زنجان پیش بینی شده بود که با پیگیریهایی که نماینده ابهر داشت موافقت با ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در ابهر نیز جزو 86 منطقه ویژه اقتصادی قرار گرفت.

تصویب این تعداد منطقه ویژه اقتصادی به معنی ایجاد آنها نیست. بلکه فعال کردن هر یک از ۸۶ منطقه ویژه اقتصادی که به پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب شده مشروط به وجود شرایط اعلامی است.

طبق این لایحه دولت با رعایت مفاد قانون برنامه ششم توسعه، در استان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه - مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین)، منطقه آزاد تجاری - صنعتی ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر این دولت اجازه دارد با توجه به این مصوبه در استان‌های فارس (فسا و لار)، یزد (ابرکوه و میبد)، زنجان (زنجان)، کهکیلویه و بویراحمد (گچساران)، آذربایجان غربی (سرو -  ارومیه)، خراسان رضوی (خاف و قوچان)، لرستان (خرم‌آباد)، قزوین (تاکستان) و اصفهان (شاهین‌شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کند.

همچنین ۸۶ منطقه ویژه اقتصادی جدید که با تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد می‌شود، به این شرح است: استان آذربایجانشرقی (مرند، شبستر، ملکان، ورزقان، میانه‌، بناب)،آذربایجان غربی (خوی، چایپاره، بوکان، مهاباد، پیرانشهر، سردشت، تکاب، نقده، ارومیه، اشنویه، میاندوآب، چالدران)، اردبیل (نیر، مشکین‌شهر، انگوت (گرمی)، کوثر)، اصفهان (نایین، گلپایگان، میمه، برخوار، زرین‌شهر، شهید مدرس کرون، مبارکه، هرند و ورزنه، فلاورجان)، البرز (طالقان)، تهران (طلا و جواهر تهران، چرمشهر ورامین)، خراسان جنوبی (نهبندان، انرژی‌های نو سربیشه، فردوس)، خراسان رضوی (گناباد، تربت حیدریه)، خراسان شمالی (شیروان، جاجرم، اسفراین)، خوزستان (چغازنبیل، مسجد سلیمان، امیدیه)، زنجان (ابهر)، سمنان (شاهرود، میامی)، سیستان و بلوچستان (ایرانشهر، سراوان)، فارس (مرودشت، گردشگری پارسه، آباده، معدنی بوانات و خرم بید، خرامه، اقلید، سپیدان، داراب)، قزوین (قزوین)، قم (شهر فرودگاهی سلفچگان)، کردستان (بیجار، دیوان‌دره، سقز)، کرمان (ریلی زرند، شهربابک، گل‌گهر سیرجان، شهداد، کرمان، انار)، کرمانشاه (اورامانات)، ایلام (چمخاله، فومن و شفت، تالش)، لرستان (کوهدشت، الیگودرز)، مازندران (نور، محمودآباد، آمل)، مرکزی (سنگ محلات، گل و گیاه محلات، عایق‌های رطوبتی دلیجان، خیرآباد اراک)، همدان (لالجین، اسدآباد)، یزد (بافق، مهریز).

بعد از تصویب این لایحه از طرف مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان ایراداتی از طرف این شورا به این لایحه گرفته شد که برای اصلاح به بهارستان برگشته است.

فریدون احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره وضعیت لایحه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: این لایحه فعلا مسکوت مانده است تا ببینیم بعد از این چه خواهد شد.

وی با اشاره به برگشت این لایحه از شورای نگهبان ابراز کرد: این لایحه جزو برنامه‌های یک ماه آینده مجلس نیست و هنوز نمی‌دانیم چه موقع تعیین تکلیف خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان ایرداتی به این لایحه گرفته است، خاطرنشان کرد: کمیسون اقتصادی مجلس در حال رفع ایرادات این لایحه است.

وی بیان کرد: بعد از اصلاح ایرادات از طرف کمیسیون اقتصادی روند تصویب این لایحه طبق آن چیزی که قانون مشخص کرده انجام خواهد شد.

حال باید دید با اصلاح ایردات شورای نگهبان از طرف مجلس آیا این لایحه تصوب و به مرحله اجرا در خواهد آمد یا اینکه عمر دولت روحانی برای اجرای آن کفاف نخواهد داد.

//س

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : بهزاد ] [ ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰ ]
از اولش هم معلوم بود ، لایحه منطقه ازاد ی شعار تو خالی و بدرد نخور بوده و برای روحانی و نمایندگان صرفا ی شعار تبلیغاتی بوده و هیچ نتیجه یی هم نخواهد داشت ، بزک نمیر بهار میاد ،،، گمبزه با خیار میاد
فرم ارسال نظر