logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۶
[ شناسه خبر : ۱۱۵۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان:

مشکل سد مشمپا برطرف شد/ جلو اضافه برداشت آب از 387 چاه مجاز در استان زنجان گرفته شد

مشکل-سد-مشمپا-برطرف-شد-جلو-اضافه-برداشت-آب-از-387-چاه-مجاز-در-استان-زنجان-گرفته-شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه مشکل سد مشمپا برطرف شد گفت: مشکل اعتبار عملیات اجرای این پروژه را کند کرده بود که این مشکل بطرف شده است.

به گزارش موج رسا; یوسف رضا پور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با اشاره به وضعیت بارندگیها در استان زنجان اظهار کرد: امسال وضعیت خوبی را در بارندگی‌های داشتیم و میزان بارندگیها امسال بسیار بالاتر از نرمال بود.

وی با اشاره به اینکه بارشهای خوبی را در استان زنجان در اوایل زمستان داشتیم تصریح کرد: وضعیت بارندگی‌ها امسال در 23 استان نرمال بود و بارشها در 10 استان نیز سیل آسا بود که استان زنجان نیز جزو این 10 استان بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه اگر سد مشمپا و شهریار آبگیری می‌شد بالغ بر یک میلیارد متر مکعب می‌توانستیم آب ذخیره کنیم عنوان کرد: با این میزان ذخیره میتوانستیم با بحران آب در 5 تا 6 سال را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه سد شهریار به دلیل مشکلات تملک و اعتبار هنوز آبگیری نشده است افزود: سد مشمپا نیز در حال اجرا بوده و در حال احداث است.

رضاپور با اشاره به وضعیت ذخیره آب سدهای استان زنجان ابراز کرد: سال گذشته در مجموع 61 میلیون متر‌مکعب آب در پشت سدهای استان زنجان ذخیره شده بود که امسال این میزان به 286 میلیون متر مکعب رسیده که در مجموع شاهد افزایش 40 درصدی هستیم.

وی با بیان اینکه میزان ذخیره آب سد تهم زنجان 76 درصد بوده و سد گلابر نیز 62 درصد است بیان کرد: 99 درصد از ظرفیت مخزن سد کینه ورس پر بوده و همچنین 27 درصد از مخازن سد تالوار هم پر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه وضعیت بارندگی‌ها امسال خوب بود ولی این دلیل نمی‌شود مشکل بحران آب نداریم خاطر نشان کرد: اگر در مصرف آب 20 در صرفه جویی کنیم شرایط پایدار منابع حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح کشور متوسط مصرف آب 86 درصد است بیان کرد: در مصرف آب جزو کشورهای پرمصرف هستیم ولی مصرف آب در کشورهای توسعه یافته 40 درصد است.

رضاپور با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد که اگر مصرف آب در این حوزه مدیریت نشود در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد خاطر نشان کرد: اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی را باید مد نظر داشته و با مصرف کمتر آب تولید بیشتری را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر کشت محصولات کشاورزی در استان زنجان هدفمند باشد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود خاطر نشان کرد: حوزه کشاورزی با بیشترین مصرف آب 18 درصد از سهم اشتغال استان را دارد ولی 50 درصد از سهم اشتغال استان مربوط به حوزه صنعت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به افت سطح آبهای زیرزمینی در استان زنجان افزود: به طور متوسط سالانه سطح آبهای زیرزمینی استان زنجان 77 سانتی‌متر کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: افت آبهای زیرزمینی در دشت ابهر حدود 40 سانتی‌متر بود و در سایر دشتهای استان به طور متوسط 55 تا 77 سانتی‌متر است.

رضاپور خاطر نشان کرد: اگر روند مصرف آب را با همین رویه در بخش کشاورزی و شرب داشته باشیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی به روند طولانی اداری مسدود کردن چاههای غیر‌مجاز ابراز کرد: طولانی بودن پروسه اداری مسدود کردن چاهای غیرمجاز روند کار را مشکل کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به فعال بودن 14 گروه گشت و بازرسی در سطح استان زنجان عنوان کرد: دو گروه انسداد چاه نیز در سطح استان ایجاد شده که کار انسداد چاههای غیرمجاز را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه جلو حفر چاههای جدید در استان گرفته می‌شود ابراز کرد: در حال حاضر 6 هزار و 637 چاه فاقد پروانه در استان زنجان وجود دارد و 14 هزار و 200 چاه نیز دارای پروانه است.

رضاپور با اشاره به بسته شدن 3 هزار و 687 چاه غیرمجاز در استان زنجان بیان کرد: از این تعداد 500 چاه فاقد پروانه هستند و بقیه چاهها جدیدالحداث بودند.

وی جلوگیری از اضافه برداشت از چاههای مجاز را از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: جلو اضافه برداشت آب از 387 چاه مجاز در استان زنجان گرفته شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با بیان اینکه 30 میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی در سطح استان انجام شده است افزود: در این حوزه نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به بسته شدن 3 هزار و 687 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان زنجان عنوان کرد: با بسته شدن این تعداد چاه از مصرف 239 میلیون متر مکعب آب در استان جلوگیری شد.

رضاپور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد مشمپا افزود: 100 میلیارد به پیمانکار پروژه بدهکار بودیم که این کار روند اجرای پروژه را کند کرده بود که این مشکل برطرف شده و عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه با تامین اعتبار 69 میلیارد تومان عملیات اجرایی سد بلوبین و مراش ادامه یافته و سال آینده شاهده آبگیری این دو سد خواهیم بود افزود: در تلاش هستیم سد ایالو نیز تا هفته دولت آماده بهره‌برداری شود.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر