logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۱۵۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
نگاهی به جاذبه های گردشگری زنجان؛

10 جاذبه دیدنی زنجان در تابستان/ زنجان از شهرهای شگفت‌ انگیز شمال‌غرب ایران‌

10-جاذبه-دیدنی-زنجان-در-تابستان-زنجان-از-شهرهای-شگفت‌-انگیز-شمال‌غرب-ایران‌

استان زنجان دارای جاذبه های متعدد گردشگری است که می توان در تابستان از این جاذبه ها بازدید کرد.

به گزارش موج رسا; شاید کمتر کسی بداند که زنجان مملو از جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی فراوان است و یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مشهور جهان در این شهر قرار دارد.

زنجان یکی از شهرهای شگفت‌انگیز و کمتر شناخته‌شده شمال‌غرب ایران‌ زمین است. اگر به دنبال مناطق بکر و کمتر دیده شده در ایران می ‌گردید، حتما از جاذبه های طبیعی آن دیدن کنید.

استان زنجان که آن را فلات زنجان نیز می نامند، در ناحیه مرکزی شمال غربی ایران واقع شده است. استان زنجان در تابستان آب و هوای خوبی دارد و در طول سال یکی از خنک ترین استان های ایران است.

در این استان علاوه بر آثار تاریخی، مساجد و بناهای قدیمی جاذبه های طبیعی از قبیل آبشارها، رودخانه ها، غار، تالاب ها و روستاهای بکر وجود دارد . اگر علاقمند به طبیعت گردی هستید حتما در تابستان سری به استان زنجان بزنید.

 

*غار کتله خور

کتله خور بر اساس بررسی های انجام گرفته معانی مختلفی مثل تپه خورشید، روستای بدون خورشید و غیره دارد که مناسبترین معنی بدست آمده یک کاربرد ترکی بوده که کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی است که به صورت کلی به معنی پستی و بلندی های راحت و دنج است.

راه دسترسی مناسب، امکانات رفاهی و جاذبه های دیدنی منطقه از جمله ویژگی هایی است که مطمئنا می تواند اوقات خوشی را برای مسافرین و گردشگران تابستانی ایجاد کند.

غار کتله خور در دل کوه ‌های آهکی جنوب استان در پنج کیلومتری بخش گرماب از توابع شهرستان خدابنده واقع شده است. فاصله این غار با مرکز شهرستان ۸۵ کیلومتر است. گرماب از طرف شرق با استان همدان و از جانب غرب با استان کردستان هم مرز است. این منطقه به بخش افشار یا قشلاقات معروف است و ساکنان آن از ایل معروف به شاهسون های افشاری تشکیل یافته‌اند.

 

*دریاچه پری

دریاچه پری در دهستان اوریاد از توابع بخش مرکزی شهرستان ماهنشان و ۱۵۲ کیلومتری شهر زنجان و ۴۵ کیلومتری شهر ماهنشان قرار دارد.

 این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان ماهنشان است و تقریباً تنها دریاچه طبیعی استان زنجان محسوب می‌شود.

 

*رود خانه قزل اوزن

رودخانه مهم و پرارزش قزل اوزن كه از كوههاي كردستان سرچشمه مي گيرد، از استان زنجان گذشته و درمسيرخود يك اكوسيستم پراهميتي بوجود آورده و به درياي خزرمي ريزد.

 علاوه بر اين رودخانه هاي زيادي دراستان وجود دارند كه از پيوستن دهها رود فرعي، جويبار و نهرهاي متعددي بوجود مي آيند كه ازكوهستان هاي منطقه سرچشمه مي گيرند و در مسير خود جاذبه هاي طبيعي فراواني پديد مي آورند.

 

*منطقه حفاظت شده سرخ آباد

اين منطقه در ۱۸ كيلومتري شمال غرب زنجان واقع شده است. اين منطقه به دليل شرايط اكولوژيكي خاص خود، دارا بودن زيست گاه هاي متنوع كوهستاني، تپه ماهوري، دشتي و محيط هاي آبي از تنوع گونه جانوري بالايي برخوردار است.

 آهوي ايراني زیباترين و بارزترين پستاندار منطقه است. تشي بزرگترين جونده منطقه است كه در اطراف باغها و مزارع زندگي مي كند و آفت محصولات باغي و جاليزي است.  كل و بزوحشي، خرس قهوه اي، پلنگ، شنگ(پستاندار خزدار) و انواع پرندگان بومي و مهاجر مانند بالابان، قرقي، طرلان، شاهين، كبك دري، تيهو، كبك و … انواع مارها، مارمولك ها و ماهي ها در این منطقه زندگی می کنند.

 

*آبشار دگاهی

آبشار دگاهی در استان زنجان واقع است. این آبشار در ۴ کیلومتری غرب روستایی با همین نام در منطقه طارم واقع شده است.

 ارتفاع آبشار از سطح دریا ۲۱۲۴ متر است. روستای دگاهی از محروم‌ترین روستاهای بخش مرکزی شهرستان زنجان است.

 این روستا در ۱۲ کیلومتری روستای سهرین قرار دارد و در اطراف آن نیز روستاهای زیادی دیده نمی‌شود.

 

*سد کینه ورس

سد کینه‌ورس در شهرستان ابهر و در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب‌غربی این شهرستان و حدود ۵ کیلومتری روستای کینه‌ورس قرار دارد. این سد بر روی شاخه‌کینه‌ورس از رودخانه ابهررود که از جنوب به طرف شمال جریان داشته و به دشت تاکستان وارد می شود.

 

*شیلاندر

شیلاندر نام روستایی بکر و فراموش شده در شمال غربی استان زنجان  است. این روستا دارای معماری پلکانی شبیه به ماسوله است.

وجود آبشارهای فراوان در طبیعت اطراف، زیبایی این روستا را دوچندان کرده است این روستا یکی از خنک ترین مقاصد ما برای تابستان است.

 

*شیت

این روستا با قدمت ۵۰۰ ساله، در حال حاضر دارای ۳۰۰ خانوار و قریب به هزار نفر جمعیت دارد.

چشمه سارها، قلعه شیت، رودخانه چهار فصل، غار سیدباغی، ییلاق دولا و ییلاق نَراب، سنگ های دختر بخشی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این روستا محسوب می شود.

روستای شیت بر روی دامنه میانی کوهی قرار گرفته ‌است که از سمت مقابل و کناره‌ها نیز توسط کوه‌های بلندی احاطه شده‌ است و گیاهان سبز و درختان گیلاس و انار و انجیر و ده‌ها درخت میوه دیگر و رودخانه چهار فصل آن که آبی زلال از میان دو کوه بلند در جریان است منظره بسیار زیبا و دلنشینی را بوجود آورده‌است.

 

*دودکش جن 

دودکش جن یا تخت دیو ، یکی از نقاط بسیار دیدنی زنجان است ، این منطقه بسیار شبیه به گرندکانیون آمریکا است، دلیل نام گذاری این منطقه به دودکش جن مشخص نشده است و برخی آن را به باورهای مردم این منطقه نسبت می‌دهند. اما این پدیده در زمین شناسی اسم دیگری دارد و به آن هودو می‌گویند. هودو در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ است که در نتیجه فرسایش شکل گرفته و شبیه مناره بلند و نازکی است که سنگ دیگری روی آن آمده. تورهای گردشگری به این منطقه از پرطرفدارترین هاست.

دود کش جن در ۹۶ کیلومتری زنجان و در نزدیکی شهر ماهنشان قرار گرفته است.

 

*گنبد سلطانیه

در مسیر تهران به زنجان در میان دشتی فراخ در زنجان گنبدی آجری با روکش کاشی‌های فیروزه‌ای خودنمایی می‌کند.

این بنای تاریخی که به بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا شهرت دارد، گنبد سلطانیه نامیده می‌شود و به دستور الجایتو یا سلطان محمد خدا بنده که در زمان ایلخانیان فرمانروا بود، ساخته شد و در روایتی آمده است که این بنا آرامگاه وی است.

 این گنبد دیدنی در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکوثبت شده است. جالب است بدانید که گنبد سلطانیه در قدیم به‌عنوان ساعت آفتابی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر