logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۹
[ شناسه خبر : ۱۱۳۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

قدرشناسی عجوزه!

قدرشناسی-عجوزه!

روز پس از برگزاری جشن تولد ملکه الیزابت در سفارت انگلیس در تهران اطرافیان یک جاسوس دوتابعیتی با هماهنگی پلیس انگلیس امنیت و فعالیت‌ سفارت ایران در لندن را مختل کردند.

به گزارش موج رسا; روز شنبه ۲۵ خرداد و دیروز ۲۶ خردادماه ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری جاسوس زندانی در ایران به همراه برخی بستگان او با تجمع مقابل سفارت ایران در لندن و بستن مسیرهای تردد در برابر ساختمان، عملاً رفت‌وآمدها به درون سفارت و نیز امنیت این محیط را مخدوش کردند.

سفیر ایران در انگلیس توضیحاتی درباره این اقدام مشکوک منتشر کرد. حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توئیتر خود نوشت: به‌رغم هشدارهای متعدد به پلیس و وزارت خارجه انگلیس، چند نفر با مسدود کردن مسیر، دیروز و دیشب را جلوی سفارت سپری کردند. وی در ادامه این توئیت نوشت: امروز علاوه بر افراد، رسانه‌ها برای تهیه گزارش جلوی سفارت اجتماع کرده‌اند. کماکان پیاده‌رو جلوی سفارت مسدود است و امکان تردد دیپلمات‌ها وجود ندارد.


توئیت بعیدی‌نژاد به وضوح نشان می‌دهد اخلال شکل‌گرفته در مقابل سفارت ایران یک برنامه هماهنگ‌شده توسط دولت و پلیس انگلیس است. کما اینکه بعیدی‌نژاد در این توئیت توضیح داده است به صورت متعدد به پلیس و وزارت خارجه انگلیس درباره این اخلال‌ها هشدار داده شده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد بعیدی‌نژاد در این توئیت به موضوعاتی اشاره کرده تا نشان دهد این اقدام و اخلال در عملکرد سفارت ایران در لندن، در قالب یک عملیات روانی انجام شده است به گونه‌ای که وی توضیح داده است به غیر از افرادی که در روند فعالیت‌های سفارت ایران در لندن اخلال کرده‌اند؛ رسانه‌ها نیز به صورت هماهنگ در مقابل ساختمان سفارت ایران تجمع کرده‌اند. این نشان‌دهنده هماهنگی‌های لازم میان عوامل اخلال، پلیس لندن و نیز رسانه‌هاست.


۳ روز پس از جشن تولد


اقدام خصمانه پلیس انگلیس برای اخلال در فعالیت‌های سفارت ایران در لندن در حالی است که روز پنجشنبه ۲۳ خردادماه جشن تولد ملکه انگلیس در سفارت انگلیس در تهران برگزار شد. بر همین اساس پنجشنبه ۲۳ خردادماه جشن نودوسومین سال تولد ملکه انگلیس در سفارت این کشور در تهران برگزار شد. این برنامه از ساعت ۶ بعد از ظهر تا ۹ شب برگزار شد. نکته جالب اینکه امسال در اقدامی توهین‌آمیز از مدعوین این جشن، مبلغ ۲,۵۰۰ یورو هنگام ورود آنان به سفارت گرفته شد. اگرچه در این میان عده‌ای دانشجو در اعتراض به سیاست‌های خصمانه دولت انگلیس در خیابان مقابل سفارت تجمع کرده بودند اما با حضور نیروهای پلیس، این تجمع به گونه‌ای برگزار شد که نه اخلالی در روند برگزاری مراسم جشن ملکه شکل گرفت و نه حتی در جریان تردد خیابان مقابل سفارت خللی وارد شد به گونه‌ای که پس از برگزاری جشن تولد ملکه انگلیس در سفارت این کشور در تهران، عده‌ای از کارشناسان و فعالان رسانه‌ای و سیاسی اهتمام نیروهای امنیتی و پلیس برای برگزاری بی‌حاشیه جشن تولد ملکه الیزابت در سفارت انگلیس در تهران را قابل تامل و نشان‌دهنده اوج حسن‌نیت دولت و وزارت امور خارجه ایران به مقامات انگلیسی دانستند.


با این حال اما دولت انگلیس نه‌تنها قدردان این هماهنگی و اهتمام دولت و وزارت امور خارجه ایران نبود، بلکه در اقدامی عجیب برای اخلال در برنامه‌ها و فعالیت‌های سفارت ایران در لندن برنامه‌ریزی کرده است. از روز شنبه تا دیروز یکشنبه فعالیت‌های سفارت ایران در لندن مختل شده است. عده‌ای در مقابل سفارت جمع شده‌اند به گونه‌ای که نیروها و کارمندان سفارت ایران در لندن قادر به رفت‌وآمد به درون سفارت نیستند. در اقدامی هماهنگ، رسانه‌های انگلیسی نیز با حضور در محل سفارت ایران، اقدام به پوشش خبری این اتفاق و عوامل آن کرده‌اند. از همه مهم‌تر، رفتار کاملاً مشکوک پلیس است که طی روزهای شنبه و یکشنبه اقدامی برای جمع کردن عوامل اخلال و عادی‌سازی فعالیت‌های سفارت ایران انجام نداده است و با اینکه ۲ مقر پلیس در مقابل سفارت ایران وجود دارد اما نیروهای پلیس تنها نظاره‌گر این رفتار غیردیپلماتیک هستند. این اقدام پلیس طی هفته‌های اخیر نیز به دفعات تکرار شده است و طی ماه‌های اخیر در چند نوبت عوامل ضدانقلاب و نیز عده‌ای عوامل دست‌نشانده دولت انگلیس، به دفعات اقدام به حمله به سفارت ایران یا اخلال در فعالیت‌های سفارت ایران در لندن کرده‌اند.


البته اوج هماهنگی پلیس و اراذل و اوباش در ماجرای حمله عوامل یک فرقه مذهبی وابسته به دولت انگلیس به سفارت ایران آشکار شد. جایی که عوامل یک فرقه مذهبی (که در محافل ایرانی به شیعه انگلیسی شهرت یافته‌اند) با هماهنگی پلیس دیپلماتیک لندن، وارد سفارت ایران شدند و به ساختمان سفارت خسارت زده و حتی وارد بالکن سفارت نیز شدند و پرچم خود را تا مدتی در بالکن سفارت تکان می‌دادند. این اقدام در چند ساعت انجام شد و جالب اینکه پلیس انگلیس که در محل حضور داشت نیز تنها به تماشای این اقدام غیرقانونی نشسته بود! این ماجرا مربوط به ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۶ است. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن این اقدام مشکوک را اینگونه روایت کرده بود: «دقایقی پیش تعداد اندکی از طرفداران فرقه شیرازی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تعرض کرده و با شکستن پرچم، در حال شعار علیه مقامات کشور و لعن عایشه، ابوبکر، عمر و عثمان هستند.

به هنگام ورود، آنها با چماق و قمه دیده شدند. پلیس در محل حاضر است». در واقع آن زمان نیز بعیدی‌نژاد با به کار بردن عبارت «پلیس در محل حاضر است» از بی‌عملی پلیس انگلیس انتقاد کرد و فرضیه هماهنگی فرقه شیرازی با پلیس لندن در این ماجرا را تقویت کرد. به هر حال اقدام دیروز و پریروز در مقابل سفارت ایران در لندن نشان داده است دولت انگلیس اساساً فاقد هر نوع درک و مفاهمه متقابل برای ایجاد یک روابط مستقیم و پایدار است. طی ماه‌های اخیر و نیز طی ۲ سال گذشته این چندمین بار است که سفارت ایران در لندن مورد تعرض قرار می‌گیرد. از سویی تعرض به سفارتخانه‌های ایران در اروپا از جمله در فرانسه، هلند و دانمارک نیز بشدت افزایش یافته است. «وطن‌امروز» ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۷ یک گزارش مبسوط درباره افزایش حملات به سفارتخانه‌های ایران در اروپا منتشر کرد.

منبع: روزنامه وطن امروز

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر