logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۷
[ شناسه خبر : ۱۱۳۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون اداره كل منابع طبیعی استان زنجان:

استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای پایش فعالیت‌های معدنی در استان زنجان

استفاده-از-تصاویر-ماهواره‌ای-برای-پایش-فعالیت‌های-معدنی-در-استان-زنجان

معاون اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به نظارت منابع طبیعی برفعالیت‌های معدنی در استان زنجان گفت: منابع طبیعی نیروی کافی برای بازدید میدانی از همه معادن ندارد.

پیمان فقیه در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به احیا و بازسازی معادن در استان زنجان اظهار کرد: منابع طبیعی معادنی را که فعالیت در آن تمام شده و از طرف سازمان صنعت٬ معدن و تجارت آزاد سازی شود را احیا می‌کند.

وی تصریح کرد: انتخاب معادن به صورت مشترک با همکاری سازمان صمت و منابع طبیعی خواهد بود و حتما باید عملیات اتمام فعالیت در معدنی اعلام شود تا برای احیا آن اقدام شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره كل منابع طبیعی استان زنجان مشکلات مالی را نیز از دغدغه‌های این سازمان در حوزه احیا اعلام کرد و گفت: موضوع اصلی این است که معادنی که فعالیت‌ در آنها اتمام شده برای منابع طبیعی اعلام شود.

وی بیان کرد: بعد از اتمام فعالیت از شرکت مورد نظر تعهد نامه محضری به منظور جلوگیری از فعالیت دوباره اخذ می‌شود و بعد از این اقدام نسبت به احیای معدن مورد نظر اقدام می‌شود.

فقیه عنوان کرد: 12 درصد از حقوق دولتی که از معدنکاران اخذ می‌شود به خزانه دولتی بنام سازمان جنگل‌ها و مراتع که از این اعتبارات برای احیای معادن به منابع طبیعی استان عودت می‌دهند.

وی افزود: درصدی از اعتبارات برای احیای معادن به منابع طبیعی استان برای کار احیای معادن اختصاص داده می‌شود و این اعتبارات براساس برنامه‌ سالانه سازمان اختصاص داده می‌شود.

صرف هزینه 17 میلیون تومان برای احیای معادن در سال 97

معاون حفاظت و امور اراضی اداره كل منابع طبیعی استان زنجان عنوان کرد: سال گذشته برای احیای معادن 97 میلیون تومان مصوب شده بود ولی در 17 میلیون تومان تخصیص داده شد.

وی با اشاره به نظارتهای منابع طبیعی به فعالیت‌های معدنی در استان زنجان و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها براساس مجوز داده شده ابراز کرد: منابع طبیعی نیز براساس وظایفی که دارد در این حوزه نظارتهای لازم را دارد.

برخورد با تخلفات معدنی در زنجان

فقیه افزود: براساس ظرفیت‌های نیرو این سازمان پایش معادن را در دستور کار خود قرار داده است و خیلی از معادن در استان زنجان به دلیل تخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی در خصوص اعلام آمار تعداد معادنی که با آنها به دلیل تخلف برخورد شده است بیان کرد: شاید پسنده نباشد اینکه اسم معادن را بگوییم که در حوزه برداشت تخلف کردند و در هفته گذشته چند مورد برخورد را داشتیم.

منابع طبیعی از نظر نیروی انسانی دچار چالش است

معاون حفاظت و امور اراضی اداره كل منابع طبیعی استان زنجان عنوان کرد: در بحث آمار در حال حاضر جمع بندی کاملی نداریم و واحد حقوقی اداره کل منابع طبیعی و واحد یگان حفاظت که مسقیما مسئولیت برخورد مستمر با تخلفات معادن را دارند شاید آمار متخلفان معادنی که با آنها برخورد شده را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه‌ریزی برای نظارت بر فعالیت معادن با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای هستیم افزود: منابع طبیعی یک مقدار از نظر نیرو دچار چالش است و شاید نیرو کافی برای بازدید میدانی از معادن وجود نداشته باشد.

//ع    

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر