logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۱۳۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس کل دادگستری استان زنجان:

هیچ جریان، قدرت یا نفوذی حق تحمیل نظر خود به قاضی را ندارد

هیچ-جریان،-قدرت-یا-نفوذی-حق-تحمیل-نظر-خود-به-قاضی-را-ندارد

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه قاضی در رای و نظر استقلال دارد، گفت: هیچ جریان، قدرت یا نفوذی حق تحمیل نظر خود به قاضی را ندارد.

به گزارش موج رسا; حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در آیین تکریم و معارفه رییس دادگستری شهرستان طارم که با حضور  امام جمعه ، فرماندار،  مسئولین ادارات و سازمانها بر گزار شد، اظهار کرد:  خداوند  متعال در قرآن کریم خطاب به حضرت داود (ع) میفرماید: يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى که این آیه شریفه نشان از شان والای منصب قضاء و قضاوت دارد.

وی با اشاره به روایتی از  امیرالمؤمنین(ع) ابراز کرد: این مقام جایگاه انبیاست و مسندی است که بر آن تکیه نمی زند مگر پیغمبر یا وصیّ او، البته مأذون و منصوب از طرف آن ها می گردد و اگر پیغمبر و وصیّ و مأذون از طرف آن ها نشد، شقیّ، غاصب و حاکم جور و طاغوت است. و نیز در روایات ائمه معصومین (ع) نقل شده که نباید به این منصب و جایگاه به عنوان حرفه و شغل نگاه کرد که اگر اینگونه باشد اولین قدم برای سقوط است.

رئیس شورای قضایی استان با بیان این نکته که قاضی در رای و نظر استقلال دارد افزود: هیچ  جریان، قدرت یا نفوذی حق تحمیل نظر خود بر قاضی را نداشته و قضات باید  بدانند چه منصبی را به عهده می‌گیرند و با علم و آگهی آن را بپذیرند.

وی در ادامه به سختیهای اجرای عدالت در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: اجرای عدالت در جامعه سخت است اما هرسختی اگر در مسیر خودش قرار بگیرد خیلی زیبا می شود.

حجت الاسلام صادقی نیارکی با بیان اینکه قضات باید خطبه 15 نهج البلاغه که می فرماید (فَانَّ فی العَدْلِ سَعَةً ومَنْ ضاقَ علیه العَدْلُ فالجَوْرُ علیه ) گشایش و راحتی در عدل است و کسی که محیط عدل و داد در نظرش تنگ آید عرصۀ جور و ستم بر وی تنگ‌تر خواهد بود سرلوحه کار خود قرار داده گفت: امروز منظور و مصداق بارز از اجرای عدالت عمل به قانون است اگر عمل به قانون سخت باشد بی قانونی خیلی سخت تر و ظلم به جامعه است و اگر دستگاه قضایی اسلامی در این زمینه با اقتدار عمل کند سایر دستگاه ها نیز تبعیت خواهند کرد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان ضمن اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره ) ادامه داد: مردم ولی نعمت ما هستند و باید با آنها با تکریم و احترام برخورد کنیم و قضات باید همیشه و مرتب با طبقات مختلف مردم در ارتباط بوده و هیچ مانع و حجابی در ارتباط مردم با قضات نباید وجود داشته باشد و با حوصله و سعه صدر به انتقادها و پیشنهادها گوش داد.

وی پیشگیری بر معضل طلاق و اعتیاد در شهرستان طارم را از اولویتهای دادگستری شهرستان طارم برشمرد و افزود: برای حل این معضل نیازمند همکاری همه حوزه ها، دستگاههای اجرایی، ائمه جماعت ، روحانیون و کارشناسان با حفظ استقلال دستگاه قضایی هستیم .

رئیس شورای قضایی استان زنجان همچنین بر راه اندازی سامانه تصمیم جهت کاهش طلاق در این شهرستان خبر داد.

در پایان این مراسم از زحمات عسگری رئیس سابق دادگستری طارم تقدیر و حجت الاسلام امیری به عنوان رئیس جدید دادگستری شهرستان طارم معرفی شد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر