logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۱۲۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
سنت هایی که حفظ شده است؛

نگاهی به آیین های عید فطر در زنجان/ زکات فطره، هدیه‌ انسان مؤمن به شکرانه عبادت

نگاهی-به-آیین-های-عید-فطر-در-زنجان-زکات-فطره،-هدیه‌-انسان-مؤمن-به-شکرانه-عبادت

عید فطر به عنوان یکی از آیین های سنتی در زنجان دارای آداب و رسومی مختلفی است.

به گزارش موج رسا; عید فطر یکى از دو عید بزرگ اسلامى است که درباره آن احادیث و روایات بی‌شمارى گفته شده است. مسلمانان روزه‏‌دار که ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع ورزیده‌‏اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مى‏‌طلبند.

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده‏‌اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شد و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند.

فطر و فطور به معناى خوردن و آشامیدن است و گفته شده است که به معناى آغاز خوردن و آشامیدن نیز هست. به همین دلیل است که پس از اتمام روز و هنگام مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، انسان افطار مى‏کند.

عید، روزی است که خداوند برای جوایز رحمانی اش و انعام رحیمی خویش از میان روزها برگزید، روزی که بندگان بعد از یک ماه اعتراف به بندگی و طلب آمرزش و عرض نیاز و تمنا، فراتر از ظن و گمانشان اعطا می کند.

فطر، عید اولیاء الله و روزه دارانی است که گوی سبقت را از دیگران ربوده اند و در این روز فرا خوانده شوند تا جوایز و هدایان را دریافت کنند.

 

*سنت‌های قدیمی مردم زنجان

از سنت‌های مسلمانان به ویژه مردم زنجان در روز عید فطر، تکبیر است، تکبیر در روز عید فطر، برگرفته از آیه‌ای از قرآن است و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود.

مردم استان زنجان نیز همپای مردم سایر استان‌ها برای برگزاری عید فطر آماده می‌شوند و مساجد، تکایا و امامزاده‌های استان زنجان برای برگزاری نماز روز عید فطر آماده است و دید و بازدید و انجام صله رحم از سنت‌های دیرین مردم زنجان است.

عید فطر یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان جهان است که مسلمانان با حضور در نماز عید فطر وحدت، اتحاد و همبستگی خود را به جهانیان نشان می‌دهند.

اقامه نماز عید فطر شکرگزاری مسلمانان از خداوند را نشان می‌دهد، این شکرگزاری به علت توفیق یک ماه بندگی و عبادت است که مردم زنجان نیز به صورت گسترده در این نماز شرکت می کنند.

 

*بردن عیدی برای نوعروس

خنچه‌هایی از شیرینی‌های رنگین و میوه‌های شیرین با هدایای گوناگون در این عید برای نوعروسان برده می شود. در این مراسم با دادن هدایایی به بزرگترهای مجلس از آنها به دلیل حضورشان در این جمع سرور و شادی قدردانی می‌شود.

 

*شام عید فطر

بردن شام ویژه نوعروسان از دیگر رسوماتی است که اهالی زنجان به صورت نسل به نسل آن را اجرا کرده و ارزش و اهمیت زیادی نیز برای این امر قائل هستند.

در شب عید، خانواده‌ها شام‌هایی پخته و به روش‌های مختلفی تزیین می‌کنند، این شام تزیین شده توسط برادر کوچک داماد به منزل نوعروس برده می‌شود.

 

*فریضه‌های الهی در عید فطر

در حدیث شریفی از امام رضا(ع) آمده است: «خداوند، روز فطر را بدین سبب "عید فطر" قرار داد تا مسلمانان، اجتماع و مجمعی داشته باشند که در آن روز، گرد هم آیند و در برابر خداوند، به خاطر منت‌ها و نعمت‌هایش، به تمجید و تعظیم بپردازند، پس آن روز، روز عید و تجمع، روز زکات و رغبت و روز نیایش است».

 

*زکات عید فطر

در عید سعید فطر زکات فطره برای محرومان پرداخت می‌شود، مردم زنجان قبل از خواندن نماز عید فطر، فطریه خود را کنار گذاشته و پس از نماز آن را به نیازمندان اهدا می کنند.

زکات فطره، هدیه‌ای است که انسان مؤمن به شکرانه یک ماه عبادت حق تعالی و بهره بردن از نعمت‌های آسمانی، به محرومان و نیازمندان پرداخت می‌کند و با این کار از خدای بزرگ می‌خواهد که جان و مال او را از گزند هر گونه آفت و بیماری، دور ساخته و به دیگران نیز روزی عطا کند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر