logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۱۱۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
استاندار زنجان:

سهم بخش‌ کشاورزی، گردشگری و معدن در حوزه صادرات تغییری نکرده است/ برای توسعه صادرات باید برنامه هدفمندی تعریف شود

سهم-بخش‌-کشاورزی،-گردشگری-و-معدن-در-حوزه-صادرات-تغییری-نکرده-است-برای-توسعه-صادرات-باید-برنامه-هدفمندی-تعریف-شود

استاندار زنجان با اشاره به پایین بودن سهم بخش کشاورزی، گردشگری و معدن در حوزه صادرات گفت: باید علت عدم تغییر سهم این بخش‌ها در سال 97 نسبه به سال 96 در حوزه صادرات مورد مطالعه قرار گیرد.

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی امروز در جلسه توسعه استان با اشاره به اینکه سهم‌ بخش‌های مختلف در حوزه صادرات تفاوتی چندانی نداشته و این موضوع باید مورد مطالعه قرار گیرد اظهار کرد: باید علت عدم تغییر در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و معدن باید مطالعه شود.

وی افزود: سهم اشتغال کشاورزی ما نسبت به کشوری بالاتر بوده و چه چیزی باعث شده این بخش در صادرات سهم کمتری داشته باشد و باید مشخص شود که ایران کارمان کجاست.

استاندار زنجان افزود: همچنین موضوع گردشگری نیز از سیاست‌های ملی بوده و از اهداف مهم دولت نیز است ولی گردشگری ما تغییری نداشته است.

وی با اشاره به اینکه نکته قابل توجه این است که ما بتوانیم حوزه گردشگری را ارتقا دهیم ابراز کرد: در این شاخص‌ها خیلی باید دقت داشته باشیم و به صورت جدی توجه کنیم و روی این موارد کار کنیم تا بتوانیم برای ارتقای شاخص‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

حقیقی با اشاره به افزایش تعداد جلسات در حوزه صادرات عنوان کرد: از بضاعت موجود استان در توسعه این بخش استفاده شود تا جلساتی که برگزار می‌شود موثر باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باید در حوزه صادرات و واردات هدفگذاری معقولی داشته باشیم و برای تحقق این هدفگذاری انجام شده برنامه‌ریزی داشته باشیم تا هدف تعیین شده محقق شود گفت: برای تحقق اهداف باید ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که آیا اهدافمان همان اهداف گذشته بوده و یا باید هدف‌های جدید‌تری را تعریف کنیم.  

استاندار زنجان در مورد استفاده از ظرفیت‌ بانک‌ها در حوزه صادرات و واردات افزود: همچنین تا این پایان هفته نیز مشخص شود کدام بانک‌ها را در امر صادرات و واردات می‌توانیم پای کار بیاوریم.

وی صادرات را از نقشه راه استان عنوان کرد و افزود: انتظار دارم این نقشه راه  با توجه به شاخص‌های تعریف شده به صورت جدی در برنامه استان گیرد تا به اهداف تعریف شده تحقق یابد.

حقیقی با بیان اینکه براساس گزارش ارائه شده عمده صادرات ما در نساجی کم بوده و واردات ما با صادرات معنادار است افزود: در این صنایع 3 میلیون دلار صادرات داشتیم در صورتی که در حوزه واردات خیلی تفاوت داریم و این نشان می‌دهد که صنایع نساجی ما مصرف داخلی دارد و کار موثری در این حوزه صورت گرفته و تولیدات این حوزه به ارزش افزوده تبدیل شده است.

وی با اشاره به افزایش40 درصدی صادرات از استان زنجان اظهار کرد: از لحاظ وزنی نیز شاهد افزایش 10 درصدی هستیم و این نشان می‌دهد که در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

استاندار زنجان تصریح کرد: واردات ما نیز 17 درصد کاهش پیدا کرده ولی نکته مهم در بحث واردات این است که کالاهای مصرفی وارد نکردیم خود حائز اهمیت بوده و بیشتر واردات مواد اولیه و تبدیل آن به ارزش افزوده بوده و این کار خوب و موثر انجام شده در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به صادرات کالا از استان زنجان به 50 کشور و همچنین واردات از 46 کشور بوده است افزود: شاخص‌های بخش صادرات و واردات باید مورد مطالعه قرار گیرد تا مشخص شود در سالجاری آیا همین شیوه را ادامه خواهیم داد یا اینکه اهداف دیگری را باید دنبال کنیم.

حقیقی با اشاره به اینکه عمده صادرات ما صنایع فلزی رنگی است و افزود: بقیه صادرات ما چه خواهد شد باید مورد مطالعه قرار گیرد.

استاندار زنجان همچنین در این جلسه به تعیین تکلیف پسماند‌های صنایع روی زنجان اشاره و بیان کرد: باید پسماند‌ها این صنایع را زودتر تعیین تکلیف کنیم و اینکه ما از سال 95 تا 98 در حدود 230 درصد واردات خاک روی را داشتیم این نکته‌ای مهمی بوده که باید در این حوزه عملا وارد شده و کار موثری انجام دهیم تا بتوانیم به نتیجه خوبی در این حوزه برسیم.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر