logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۸
[ شناسه خبر : ۱۱۰۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
در راستای حفاظت از درختان جنگلی استان زنجان انجام شد؛

نصب 50 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای ماهنشان

نصب-50-دستگاه-آبگرمکن-خورشیدی-در-روستاهای-ماهنشان

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان از نصب و تحویل آبگرمکن­های خورشیدی به تعداد 50 دستگاه در روستاهای چای قشلاق(14دستگاه) و تات قشلاق(36 دستگاه)شهرستان ماهنشان خبر داد.

به گزارش موج رسا; خلیل آقاجانلو در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این اقدام در راستای حفاظت از درختان جنگلی و مراتع از تخریب و ریشه کنی انجام شد.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور حفاظت و حمایت از منابع طبیعی است، در همین راستا اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در قالب طرحی تحت عنوان "حفاظت مشارکتی" در صدد حفاظت از منابع طبیعی برآمده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان ابراز کرد: روستاهای چای قشلاقی و تات قشلاقی  شهرستان ماهنشان جمعا دارای 50 خانوار ثابت که اکثرا به شغل  دامداری مشغول هستند. فاصله این روستا‌ها تا زنجان 175 کیلونتر است.

وی عنوان کرد: در بازدیدهای صورت گرفته از این روستاها مشاهده شده اهالی نسبت به قطع درختان و درختچه‌ها و جمع آوری آن‌ها اقدام می‌کنند با بررسی موضوع  مشخص شد کل اهالی روستا از این هیزم‌ها برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند.

آقاجانلو با اشاره به موقعیت جغرافیایی روستا که در یک منطقه کوهستانی واقع گردیده است، افزود: صعب العبور بودن راه دسترسی روستا و وضعیت اقتصادی اهالی مهمترین عامل بوده تا امکان استفاده از سوخت‌های فسیلی برای اهالی فراهم نباشد بر همین اساس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان جنگلی‌، اقدام به جایگزینی آبگرمکن­های خورشیدی به جای آبگرمکن­های هیزمی کنند که بعد از انجام مقدمات و طی مراحل قانونی اجرای پروژه نهایتا در مورخه 20 اردیبهشت ماه آبگرمکن­ها وارد روستاهای مذکور شده و توسط پیمانکار طرح‌، نصب آنها آغاز شد.

وی بیان کرد: آبگرمکن­ها مجهز به المنت بوده که حتی در روزهای ابری و برفی زمستان هم قابل استفاده خواهد بود. همه هزینه ساخت‌، حمل و نصب آبگرمکن­ها را این اداره کل  متقبل شده و اهالی فقط هزینه لوله کشی منزل را پرداخت می­کنند.

آقاجانلو افزود: در مقابل این اقدام اداره کل، همه اهالی این روستاها متعهد شدند به عنوان همیار طبیعت همه موارد حفاظت از منابع طبیعی را رعایت کرده و در کنترل  حریق، تخریب، تصرف اراضی ملی و ورود دام مازاد و با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری کنند.

وی با اشاره به تعهدات روستائیان در این زمینه گفت: مردم روستا از قطع، جمع آوری و انبار و روشن کردن هیزم که دارای مشقت و سختی زیادی بوده و آسوده گشته و با استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی زندگی راحتی را تجربه خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان ابراز کرد: با اجرای این طرح سالیانه از قطع و سوزاندن چیزی حدود 115 تن چوب درختان و درختچه‌های جنگلی جلوگیری به عمل می‌آید.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر