logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۲
[ شناسه خبر : ۱۱۰۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

دولت برای حذف دلالان در حوزه کشاورزی اقدام کند/ جلوی ورود دلالان به بازار گندم باید گرفته شود

دولت-برای-حذف-دلالان-در-حوزه-کشاورزی-اقدام-کند-جلوی-ورود-دلالان-به-بازار-گندم-باید-گرفته-شود

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به ورود دلالان در حوزه مواد غذایی گفت: در حال حاضر دلالان سود بیشتری از محصولات کشاورزی می‌برند که دولت باید برای حذف دلالان در این حوزه اقدام کند.

احمد گلچین در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به حضور دلالان در بخش کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر بحث دلالی در بازار محصولات کشاورزی مطرح است و دلالان محصولات را از کشاورزان خریداری کرده و انبار می‌کنند و بعد از مدتی با چندین برابر قیمت عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سود محصولات کشاورزی را واسطه‌ها می‌برند و واسطه‌ها با احتکار و یا صادرات پول کلانی به جیب می‌زنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی با سیر مراحل زیادی توسط واسطه‌ها با چند برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده می‌رسد بیان کرد: دولت باید این واسطه‌ها را کم کند و مراجعی باشد تا مردم بتوانند خرید‌های خود را به صورت مستقیم انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه تنظیم بازار یکی از وظایف کشاورزی است و باید براساس آمار و اطلاعاتی که در دست دارد نیاز بازار را بداند گفت: باید محصولاتی که تولید می‌شود ابتدا نیاز بازار تامین شده و بعد از آن مازاد تولید استان صادر شود.

گلچین به افزایش قیمت ماکارونی نیز اشاره و بیان کرد: افزایش قیمت این محصول نتیجه همان دلالی بازی است و ما در تولید گندم مازاد داریم در حالی که شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم.

وی با بیان اینکه دلالان به دنبال منافع خود هستند و در هر دوره به سراغ یک چیزی می‌روند و منجر به افزایش قیمت آن محصول در بازار و نامتعادل کردن وضعیت بازار می‌شوند عنوان کرد: در حال حاضر نیز دلالان به حوزه مواد غذایی روی آوردند که باید اقدامی موثر در این راستا انجام شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه باید وزارت جهاد کشاورزی نقش پررنگی داشته باشد و محصولات با قیمت تضمین شده از کشاورزان خریدار شود تا محصولات کشاورزان نیز همانند گوشت نباشد که الان قیمت آن در بازار سر به فلک کشیده است افزود: دولت منابع خود را حوزه گوشت مصرف کرد ولی گوشتی هم به دست مردم نرسید و فقط یک عده ارز دولتی را دریافت کردند و با فروش آن در بازار آزاد سرمایه‌‌دار شدند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر گوشت با قیمت 100 تا 120 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و توان خرید مردم در تامین آن کم شده و اگر دولت راهکار عملی برای کنترل قیمت محصولات کشاورزی انجام ندهد به وضعیت گوشت دچار می‌شویم.

گلچین همچنین با اشاره به ورود دلالان به بازار گندم افزود: دولت باید جلو ورود دلالان به بازار گندم را بگیرد و مردم بدون گوشت می‌توانند گذران زندگی داشته باشند ولی بدون نان زندگی ناممکن است.

وی گفت: دولت باید مواظب باشد و راهکارهای مناسب اقتصادی را پیش بگیرند تا به گونه‌ای باشد که کشاورز هم رغبتی برای فروش محصولات خود به دولت داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه یکی از کانالهایی که جلو مشکلات محصولات کشاورزی را می‌توان گرفت بحث صادرات بی‌رویه است افزود: افزایش ناگهانی قیمت برخی از کالاها در بازار ناشی از صادرات بی‌رویه اتفاق می‌افتد که دولت باید به این موضوع ورود کند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر