logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۸
[ شناسه خبر : ۱۱۰۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

وارد ترسالی نشدیم/ هیچ کدام از سدهای کشور نتوانست در سیلهای امسال به ما کمک کند/ در اجرای طرح‌های آبخیزداری ضعیف عمل کردیم

وارد-ترسالی-نشدیم-هیچ-کدام-از-سدهای-کشور-نتوانست-در-سیلهای-امسال-به-ما-کمک-کند-در-اجرای-طرح‌های-آبخیزداری-ضعیف-عمل-کردیم

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان‏ با اشاره به عدم مدیریت بارشهای امسال گفت: تمام هنر وزارت نیرو نگه داشتن آب بالای سطح زمین است‏.

عباسعلی زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به بارندگی‌های امسال کشور اظهار کرد: ترسالی کلمه خوبی برای تغییرات آب و هوایی و بارندگی‌های امسال نیست و باید بگوییم که تغییر اقلیم سبب بروز این شرایط شده است.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم به این معنی است که به فرض مثال بارش یک ساله به یکباره باریده است، ابراز کرد: ما به این سرعت نمی‌توانیم وارد ترسالی شویم، ما یک سال زمان نیاز داریم تا بگوییم که وارد ترسالی شدیم یا نه.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه شواهد نشان می‌دهد که ما وارد ترسالی نشدیم، عنوان کرد: تغییر اقلیم باعث شده تا بارانهایی که قرار بود به کشورهای دیگر ببارد، اشتباها و به خوبی به کشور ما ببارد اما ما نتوانستیم این بارندگی‌ها را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر سبب افزایش ذخیره سدها شد، گفت: بحث ما روی آب زیرزمینی است یعنی هر وقت توانستیم آبهای زیرزمینی را پرکنیم آن وقت می‌توانیم بگوییم که این بارندگی‌ها مدیریت شدند.

زمانی با اشاره به اینکه آبهای سطحی و سدها قابل اعتماد نبوده و هزینه بالایی دارند، خاطرنشان کرد: تبخیر، آلودگی‌، پرشدن سدها و مسائل زیست محیطی اطراف سدها مسائلی هستند که ما با آنها درگیریم اما آبهای زیرزمینی خیلی کم هزینه و حیاتی هستند.

وی با بیان اینکه در خصوص مدیریت منابع زیرزمینی کاری انجام نشده است، ادامه داد: ممکن است به صورت طبیعی منابع آب زیرزمینی افزایش‌هایی را داشتند اما دولت می‌توانست با جدی گرفتن آبخیزداری این بارندگی‌ها را به خوبی مدیریت کند.

عضو هیئت عمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه تمام هنر آب منطقه‌ای و وزارت نیرو سدسازی و نگه داشتن آب بالای سطح زمین است، بیان کرد: زیرزمین که اجداد ما روی آن کار می‌کردند از یادمان رفته است.

وی با بیان اینکه آبخیزداری ارمغانخانه طرح خوبی در زنجان است، گفت: اگر نتایج را در این منطقه مشاهده کنیم که دشتی را به خوبی پرآب کرده‌اند اما این اتفاقات را کمتر مشاهده می‌کنیم.

زمانی با اشاره به اینکه بالای شهر زنجان نیز نیاز به اجرای طرحهای آبخیزداری دارد، افزود: ما در ابهر، خرمدره و شرق زنجان نیاز به طرحهای آبخیزداری داریم.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از سدهای ایران نتوانست در سیلهای امسال به ما کمک کند، عنوان کرد: همه این سدها به شرطی می‌توانست به ما کمک کند که مدیریت‌های خوبی در این خصوص انجام می‌شد که عدم پیش بینی‌های درست یا انجام ندادن اقدامات پیشگیرانه در این خصوص نقش داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه احداث سد سبب خشک شدن اطراف رودخانه‌ها می‌شود، ابراز کرد: در آبخیزداری این گونه مسائل دیده شده یعنی یکی از بحثها در آبخیزداری افزایش پوشش گیاهی است.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر