logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۹
[ شناسه خبر : ۱۱۰۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
توسعه کشت کلزا به منظور رسیدن به خودکفایی؛

پیش‌بینی تولید بیش از 2 هزار تن کلزا در زنجان/ کشت کلزا بستری مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

پیش‌بینی-تولید-بیش-از-2-هزار-تن-کلزا-در-زنجان-کشت-کلزا-بستری-مناسب-برای-تحقق-اقتصاد-مقاومتی-است

افزایش بیش از 50 درصدی تولید کلزا در زنجان گامی به سوی خودکفایی در تولید دانه‌ها روغنی بوده و بستر مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی است.

به گزارش موج رسا; دانه گیاه روغنی کلزا حاوي 40 تا 48 درصد روغن و کنجاله آن حاوي 35 تا40 درصد پروتئين است، تصریح کرد: روغن كلزا به دليل تركيب مناسب اسيدهاي چرب غيراشباع و داشتن پايين‌ترين ميزان اسيدهاي چرب اشباع حدود 7 درصد جزو با كيفيت‌ترين روغن‌های‌ خوراكي است و كنجاله کلزا نيز به عنوان يکي از مناسب‌ترين منابع در تغذيه دام و طيور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحقيقات داخلي و خارجي و همچنين تجربيات کشت کلزا در دو دهه اخير در کشور نشان داده است كه زراعت اين محصول در تناوب با غلات و برخي از محصولات ديگر علاوه بر مزايايي همچون كاهش جمعيت علف‌هاي هرز و كاهش آفات و بيماريها، باعث افزايش عملکرد دانه گندم تا 27درصد شده و نيز پايداري توليد این محصولات را به دنبال دارد.

کشت کلزا در توسعه صنعت زنبورداری بسیار تاثیر دارد و از سوی دیگر به لحاظ اقتصادی نیز منفعت اقتصادی خوبی برای کشاورزان بوده و کشت این محصول سبب افزایش مواد آلی خاک و بهبود حاصلخیزی خاک می‌شود.

محصول کلزا را باید 6 هفته قبل از آغاز شدن یخبندان دمای کمتر از 4 درجه زیر صفر کشت کرد تا با رسیدن به مرحله هشت برگی (رزت)، به تنش سرمای زمستانه مقاوم شود.

رعايت دستورالعمل کشت و توليد كلزا كه نتيجه فعاليت‌هاي تحقيقاتي و تجربيات کاربردي ساليان گذشته است دستيابي به پتانسيل توليد ارقام توصيه شده كلزا در هر منطقه را به دنبال خواهد داشت.

کشت کلزا در بیش از یک هزار از اراضی کشاورزی

حسین عامری مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در مورد میزان کشت کلزا در زنجان به موج رسا گفت: سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا طی امسال در استان یک هزار و 500 هکتار بوده است.

وی بیان کرد: امسال سطح قابل برداشت کلزا در اثر سرمازدگی و سیل به یک هزار و 150 هکتار کاهش پیدا کرده است.

پیش‌بینی افزایش تولید کلزا تا 2 هزار تن

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از پیش‌بینی افزایش 57 درصدی تولید کلزا طی سال جاری در استان زنجان خبرداد و تصریح کرد: امسال برداشت بالغ بر 2 هزار و 320 تن کلزا در استان برآورد شده است.

وی با شاره به اینکه برداشت محصول کلزا در شهرستان طارم آغاز شده است بیان کرد: تمهیدات لازم برای تنظیم وآماده‌سازی کمباین‌ها انجام گرفته و هم‌اکنون مراکز خرید محصول که با مباشرت سازمان تعاون روستایی خواهد بود آماده خرید محصول از کشاورزان استان هستند.

عامری قیمت خرید تضمینی کلزا را 34 هزار و 398 ریال اعلام و خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که بهای محصول خریداری شده از کشاورزان استان به موقع و در اسرع وقت پرداخت شود.

حمایت ویژه جهادکشاورزی از کلزا‌کاران

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان پرداخت تسهیلات بانکی برای عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول، تهیه و تحویل نهاده یارانه‌دار از قبیل کود و بذر به کشاورزان، پرداخت تسهیلات یارانه‌دار برای خرید ادوات مرتبط با کلزا و خرید تضمینی و پرداخت به موقع بهای محصول خریداری شده را از جمله تمهیدات در نظرگرفته شده برای توسعه کشت محصول استراتژیک کلزا در سطح استان زنجان برشمرد.

وی عنوان کرد: ابلاغ برنامه کشت سال آینده به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، انجام برنامه‌های ترویجی شامل تهیه و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، احداث مزارع الگویی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های ترویجی توسط کارشناسان پهنه و ارائه آخرین یافته‌های علمی به بهره‌برداران و همچنین دعوت از ائمه جمعه به منظور ترویج و تبلیغ  کشت محصول در مراسم مذهبی و اعیاد و سخنرانی‌‎های نماز جمعه و سایر مراسم مذهبی از اقدامات انجام گرفته به منظور توسعه کشت کلزا در استان زنجان به شمار می‎رود.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر