logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۹
[ شناسه خبر : ۱۱۰۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

‏۴۴ درصد افراد از سکته مغزی و قلبی می‌میرند/ ‏افراد دارای پرفشاری خون شناسایی می‌شوند

‏۴۴-درصد-افراد-از-سکته-مغزی-و-قلبی-می‌میرند-‏افراد-دارای-پرفشاری-خون-شناسایی-می‌شوند

معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان‏ با اشاره به افزایش بیماریهای غیرواگیر گفت: ‏۴۴ درصد افراد از سکته مغزی و قلبی می‌میرند.

محمدرضا صائینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه بیماری پرفشاری خون نخستین عامل خطر مرگ و میر و ناتوانی در جهان و ایران است، اظهار کرد: این عامل خطر تا حدود زیادی قابل پیشگیری و البته قابل کنترل است اما متاسفانه میزان آگاهی مردم از این بیماری پایین و نیمی از افراد جامعه از بیماری خود مطلع نیستند.

وی بیماری‌های غیر واگیر را  پیچیده و با برنامه ریزی سخت و دشوار دانست و عنوان کرد: یکی از بیماری های غیر واگیر سکته های مغزی و قلبی است که ۴۴  درصد از افراد از سکته مغزی و قلبی می میرد که تاثیر تغذیه و رژیم غذایی و فعالیت بدنی استرس ها و فشارهای روحی و روانی در آن تاثیر دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه حوزه بیماریهای غیر واگیرحوزه بسیار وسیعی است؛ گفت: درهمین راستا وزارت بهداشت کمپین فشارخون را به دستور رئیس‌جمهور با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی راه اندازی کرده و افرادی که در جامعه بالای ۳۰ سال و مادران باردار را در هر گروه سنی قرار دارند از لحاظ پرفشاری خون مشخص کنیم و غربالگری کنیم.

وی  ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیرماه زمان اطلاع رسانی در این مورد اعلام کرد و افزود: پر فشاری خون قاتل خاموش نامیده می‌شود و با آسیب مستقیم و باعوارض جانبی و مشکلاتی که برای فرد و خانواده ایجاد می‌کند،  فرد را به نیروی ناتوان تبدیل میکند و برای خود فرد و دولت هزینه زیادی تحمیل می کند که از این لحاظ توجه به آن بسیار اهمیت دارد.

صائینی با بیان اینکه 60 درصد از افراد مبتلا به این بیماری از بیماری خود  اطلاعی ندارند، خاطرنشان کرد: همه باید کمک کنیم تا این فرهنگ را در جامعه جا بیندازیم، هدف این است که ۱۰۰ درصد جامعه  این  طرح را قبول کنند و تا آنجا که می توانیم تمام افراد با پرفشاری خون شناسایی شوند و نتایج آن نیز در آینده مشخص خواهد شد، این برنامه نیز مانند واکسیناسیون فلج اطفال که با موفقیت انجام شد با موفقیت به پایان خواهد رسید.

وی بیان کرد: در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود که مراجعین از بابت سکته مغزی بیمارستانها کاهش یابد و امیدواریم با همراهی همه دستگاه های اجرایی کار به صورت فوق‌العاده انجام شود، و مردم یک زندگی با کیفیتی را تجربه کنند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر