logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۵
[ شناسه خبر : ۱۰۹۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نگاهی به سنت های رمضان در زنجان؛

شیرینی سنتی زنجانی ها،زینت بخش سفره رمضان/منحصربه فردترین شیرینی رمضان در زنجان پخت می شود

شیرینی-سنتی-زنجانی-ها،زینت-بخش-سفره-رمضان-منحصربه-فردترین-شیرینی-رمضان-در-زنجان-پخت-می-شود

چای چورکی به عنوان یکی از شیرینی های سنتی زنجان،در سفره آرایی ماه رمضان استفاده می شود.

به نقل از موج رسا،نان چایی یکی از شیرینی های سنتی استان زنجان است که معمولاً در ماه مبارک رمضان پخت می شود. این شیرینی سر سفره افطار اغلب زنجانی ها به چشم می خورد.

ویژگی این نان یا شیرینی سنتی، منحصربفرد بودن آن است، به گونه ای که مشابه آن در هیچ یک از استان ها تهیه نمی شود.

چای چؤره‌گی نام دیگر این نان مخصوص است که از آرد،آب، شیر، شکر، تخم مرغ ، روغن مایع و کنجد در اندازه های کوچک پخته می شود .

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار پخت نان چایی در زنجان رونق گرفته و روزه داران استقبال گرمی برای خرید این نان انجام می دهند.

*سوغات زنجانی ها در سفره افطار

این نان یکی از شیرینی های سنتی وسوغاتی های زنجان بوده و درطی سال پخت می شود ولی در ماه مبارک رمضان، پخت و پز این نان بیشتر شده و سر سفره ی افطار اغلب زنجانی ها به چشم می خورد و از خوردن آن لذت می برند.

یکی از قنادان زنجانی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به اینکه این نوع نام تنها سنتی زنجان است، اظهار داشت: در ماه رمضان این نان مخصوص در زنجان تولید می شود.

محمدی با اشاره به بازار داغ نان چایی در زنجان، افزود: اگر چه قیمت افزایش یافته است اما استقبال خوبی همچنان از این شیرینی سنتی می شود.

وی گفت: قیمت هر کیلوگرم شیرینی زولبیا و بامیه برای ماه رمضان امسال 120 هزار ریال و نان چایی نیز 100 هزار ریال تعیین شده است.  ای قناد زنجانی افزایش قیمت نان چایی را ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه، دستمزد کارگران و بیمه عنوان کرد و گفت: مردم علاقه مند به این نوع شیرینی هستند و آن را تهیه می کنند.

وی با اشاره به فعالیت 20 ساله خود در این عرصه،گفت: فراز و نشیب های بسیاری تا کنون طی کرده ام اما این هنر پدران من است و با علاقه کامل آن را ادامه می دهم.

این قناد زنجانی به جوانان توصیه کرد با علم به شیرینی پزی روی آورند و در کنار نگاه به شیرینی ها سنتی، شیرینی ها مدرن را به منوی فعالیت های خود اضافه کنند.

محمدی با بیان اینکه امروز تعداد شیرینی پزی ها در سطح استان زنجان افزایش یافته است، افزود: متاسفانه برخی ها تنها به فروش اقدام می کنند.

وی گفت: تعدد شیرینی فروشی ها باید به افزایش کیفیت کمک کند و قطعا کسی در این عرصه باقی می ماند که به کیفیت اهمیت بیشتری دهد.

 

*طرز تهیه نان محلی زنجان

آرد،تخم مرغ،شیر،بکینگ پودر،شکر،زردچوبه،زعفران،کره،روغن و مایه خمیر است که همه را مخلوط کرده و روی مواد نایلون می کشیم و به مدت یک ساعت کنار می گذاریم تا مایه خمیر عمل بیایید.

سپس یک چونه از خمیر را برداشته با وردنه صاف کرده از وسط با چاقو به چهار قسمت تقسیم می کنیم بعد در سینی چیده ودرون فر قرار می دهیم.

پس از بیرون آوردن از فر این شیرینی سنتی آماده برای استفاده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر