logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۰۹۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

عارف: اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ مجلس ائتلاف نمی‌کنند

عارف:-اصلاح‌طلبان-در-انتخابات-۹۸-مجلس-ائتلاف-نمی‌کنند

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پیرامون انتخابات مجلس یازدهم، گفت: با توجه به تجربه، تصمیم شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تا این لحظه عدم ائتلاف با سایر افراد و گروه‌های سیاسی است لذا لیست ارائه می‌کنیم.

به گزارش موج رسا; به نقل از خانه ملت، محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در جمع گروهی از انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دانشجویان اصفهان همیشه پیشتاز بوده‌اند، گفت: شما جوان‌های نخبه، سرمایه‌های کشور هستید و آینده کشور در گروی تلاش‌ها و دیدگاه‌های امروز شماست، در اصفهان سرمایه‌های ارزشمندی در جریان اصلاحات است که از شما می‌خواهیم با آنها تعامل داشته باشید؛ باید با سعه صدر و میدان دادن به جوان‌ها با آنها کار کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: انجمن‌های اسلامی دانشجویان می‌توانند پل ارتباطی بین جوان‌ها و ریش سفیدان باشند، همانطور که نقش انجمن‌های اسلامی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ بی‌بدیل بود. از سوی دیگر جنبش‌های دانشجویی باید در یک فضای دوستانه ارزیابی عملکردی از خود داشته باشند.

عارف یادآور شد: این موضوع که وقتی فرد دانشجوست یک موضع می‌گیرد و وقتی استاد می‌شود با دانشجویی که همسو و هم‌جهت با وی است، تلقی رودررو شدن دارد، نیز باید آسیب شناسی شود، هرچند مسئولیت‌ها متفاوت است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما فضای دانشگاه را یک فضای فعال، بانشاط، پرسشگر و پرخاشگر در چارچوب ارزش‌ها می‌خواهیم که خود دانشجویان به این ارزش‌ها واقف هستند.

وی در ادامه با اشاره به سخنان دانشجویان در مورد وعده‌هایی که در انتخابات ۹۴ از سوی نمایندگان لیست فراکسیون امید مطرح شد، گفت: متاسفانه برخی از نمایندگان وظایف خودشان را نمی‌دانند، حل بسیاری از مشکلات و مسایل وظیفه آنها و در اختیار آنها نبوده است و یک نماینده مجلس فقط وظیفه قانون‌گذاری و نظارت دارد، این شرایط برای دولت نیز هست.

عارف معتقد است: دولت‌ها باید به اندازه‌ای وعده بدهند که بتوانند به آن عمل کنند، البته شرایط دولت‌ها متفاوت است، همانطور که شرایط دولت اول آقای روحانی با دولت دوم وی کاملا متفاوت است و ما این تفاوت شرایط را درک می‌کنیم هرچند گلایه‌هایی هم از دولت داریم.

رییس فراکسیون امید با بیان اینکه فضای کشور یک فضای رقابتی است اما ملاحظات امنیتی خاص خودش را دارد، تصریح کرد: متاسفانه گاهی از ملاحظات امنیتی سوء استفاده خاص می‌شود؛ مشکل امروز ما این است که تصمیمات دانشگاه را کسانی می‌گیرند که فضای دانشگاه را نمی‌شناسند و حداکثر یک مدرک لیسانس از دانشگاه دارند. لذا ما باید رعایت کنیم و بهانه به دست کسانی ندهیم که موجودیت ما را قبول ندارند.

عارف یادآور شد: از سوی دیگر بررسی نگاهی که به گفتمان اصلاحات از سال ۸۸ تا ۹۲ شد، باید در دستور قرار گیرد، در آن سال‌ها این گفتمان را برانداز و جاسوس و بی‌دین می‌دانستند اما در انتخابات ۹۴ نیمه پر لیوان را دیده شد و پس از این هم باید تلاش کنید که نیمه خالی را پر کنید.

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان دانشجویان در مورد رفع حصر، گفت: نماینده‌ای که وعده رفع حصر داده ، خلاف گفته است؛ چرا که رفع حصر جزو وظایف نمایندگی نیست؛ در عین حال ما رفع حصر را به عنوان یک مسئله ملی که انسجام ملی را بالا می‌برد، مورد پیگیری قرار دادیم و با تشکیل کارگروه و جلسات متعدد گام‌هایی برداشتیم، آقای روحانی نیز گفته که از حصر پوسته‌ای بیشتر باقی نمانده است. لذا روند قابل قبولی است هرچند اعتقاد داریم که این موضوع باید تا الان حل می‌شد البته ملاحظات دیگری نیز بوده که با سعه صدر باید مسایل را حل کرد.

عارف همچنین در ادامه به دغدغه‌های دانشجویان در خصوص احتمال کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: سرمایه اصلی ما مردم هستند، بنا به دلایلی مردم انگیزه‌شان را از دست داده‌اند، و تشکل‌ها و انجمن‌های اسلامی می‌توانند در زمینه بازگشت امید موثر باشند.

وی افزود: شاخص‌ها و نظرسنجی‌ها وضعیت نگران کننده‌ای دارد، از این رو انجمن‌های اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی و سایر دانشگاه‌ها باید برای برگرداندن امید به مردم تلاش کنند چرا که امروز مهمترین مسئولیت ما دلگرم کردن و امید دادن به آنهاست. در واقع ما باید از این شرایط عبور کنیم البته باید مطالبه‌گری‌ها باید ادامه داشته باشد و دانشجویان از مسئولان استانی چه استاندار، چه فرماندار و چه سایرین مطالبه گری کنند، ما این سرمایه عظیم اجتماعی را نباید از دست بدهیم.

عارف با اشاره به انتقادات نمایندگان در مورد تعامل فراکسیون امید در انتخابات مجلس دهم با سایر گروه‌های سیاسی، گفت: ما در سال ۹۴ در چه شرایطی بودیم که به اجبار تعامل کردیم، با توجه به تجربه گذشته، تا کنون شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بر این نظر تاکید دارد که ائتلاف نکنیم چرا که نتوانستیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: فراکسیون امید اکثریت نسبی است و دو فراکسیون دیگر نیز در مجلس هستند لذا هیچ فراکسیونی نمی‌تواند بدون تعامل با سایر فراکسیون‌ها و تعامل با آنها به نتیجه برسد. در واقع شعاری که در گفتمان اصلاحات در دهه ۹۰ داده شد، درست‌ترین راهبرد ما بود.

این نماینده مردم تهران در مجلس دهم، تصریح کرد: در حال حاضر به راحتی با رقیب در فضای دوستانه درباره انتخابات اسفند ماه صحبت و همفکری می‌کنیم، در تلاشیم تا کاندیدا افزایش پیدا نکنند زیرا در این صورت مطالبات مردم هم افزایش پیدا می‌کند، ما حتی به این نتیجه رسیدیم که منشور اخلاقی و میثاق اخلاقی مشترک بنویسیم که این خودش یک پیشرفت بزرگ است؛ برای ما پیشرفت است.

وی یادآور شد: امیدواریم با تعامل هیئت‌های نظارت هم منطقی‌تر برخورد کنند. شورای عالی اصلاح طلبان به دنبال ساماندهی استان‌هاست. در برخی استان‌ها انسجام حفظ شده و انتظار ما این است که همه استان‌ها انسجام بخش باشند.

عارف خاطرنشان کرد: ما می‌‌توانیم دانشجویان را به میدان بیاوریم و با آنها موفق عمل کنیم چرا که همه دستاوردهایمان در دهه ۶۰ را مرهون دانشجویان هستیم، لذا تقاضا داریم که دانشجویان به میدان بیایند، ایثار و تحمل کنند. ما هم پیگیر مشکلات مردم هستیم هرچند شاید گزارش ندهیم ولی برای عدم ارایه گزارش هم دلیل داریم چرا که معتقدیم تا کار به نتیجه نرسد نباید گزارش بدهیم و اگر خدای ناکرده گزارشی بدهیم که بخواهد یاس را به جامعه تزریق کند، درست نیست.

رییس فراکسیون امید یادآور شد: با شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر جوان و جدید این شورا نیز تعامل داریم و با استفاده از چنین ظرفیت‌هایی می‌توان گام‌های موثری برداشت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر