logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۶
[ شناسه خبر : ۱۰۸۴۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران:

264 میلیون نفر از جمعیت جهان درگیر افسردگی هستند/ خودکشی سالانه منجر به مرگ حدود یک میلیون نفر در جهان می‌شود ‏

264-میلیون-نفر-از-جمعیت-جهان-درگیر-افسردگی-هستند-خودکشی-سالانه-منجر-به-مرگ-حدود-یک-میلیون-نفر-در-جهان-می‌شود-‏

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران‏ با اشاره به شیوع افسردگی در جهان گفت: ‏264 میلیون نفر از جمعیت جهان درگیر افسردگی هستند.

به گزارش موج رسا; کریستف هلمن امروز در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان اظهار کرد: یکی از اولیه سازمان جهانی بهداشت، کاهش بار اختلالات روانی و آثار اقتصادی مترتب بر آن است، این هدف در راستای اهداف توسعه پایدار 3 است.

وی افزود: هدف تعیین شده عبارت است از کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماریهای غیرواگیر به میزان یک سوم است، این مهم با پیشگیری و درمان و ارتقا بهداشت روانو تندرستی حاصل می‌شود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی اختلالات روانی مورد نظر عمدتا مشکلات افسردگی و اضطرابی هستند، ابراز کرد: در جمعیت جهانی نسبت افسردگی و اضطراب در سال 2017 به ترتیب 3.6 درصد(264 میلیون) و 3.9 درصد یعنی 284 میلیون نفر تخمین زده شده است.

وی بیان کرد: اگر این اختلالات بدون درمان رها شوند، تبعات اقتصادی در حدود هزار میلیارد دلار در سال به بار می‌آورد، این درحالی است که سطح هزینه‌های عمومی برای بهداشت روان کمتر از 2 دلار برای هر نفر در کشورهای با درآمد کم و متوسط محاسبه شده در صورتی که در کشورهای با درآمد بالا، سطح هزینه‌های عمومی 50 دلار برای هر نفر است.

هلمن در ادامه با اشاره به خودکشی‌ها گفت: گرچه خودکشی به خودی خود اختلال روانی محسوب نمی‌شود اما اختلالات روانی ممکن است منجر به خودکشی شوند به طوری که خطر خودکشی در بیماریهای روانی 5 الی 8 درصد برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه خودکشی یکی از مشکلات اصلی بهداشت عمومی است، خاطرنشان کرد: خودکشی سالانه منجر به حدود یک میلیون مرگ در جهان می‌شود و در ایران نیز یکی از مشکلاتی است که باید به آن پرداخت.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با اشاره به اینکه اختلالات روانی با بیماریهای غیرواگیر همراه هستند و عوامل خطر مشترکی دارند، اظهار کرد: برای تحقق کامل حقوق فردی برای دستیابی به بالاترین استاندارد ممکن برای سلامت جسمی و روانی، با رهبری سازمان ملل متحد، روسای کشورها و دولتها منشوری را در سپتامبر سال 2011 برای رسیدگی به این مشکلات به تصویب رساندند.

وی با بیان اینکه پیشگیری در مقابله با مشکلات بهداشت روان بسیار اهمیت دارد، گفت: سازمان جهانی بهداشت مداخلاتی را ترویج می‌کند که هزینه-فایده مند، عملی، مقرون به صرفه و مبتنی بر شواهد از قبیل تشخیص و مدیریت اختلالات روانی و سوء مصرف مواد، حمایت از رشد در دوران خردسالی و مهارتهای فرزند پروری و آموزش مهارتهای زندگی در مدرسه برای ایجاد شایستگی‌های اجتماعی و هیجانی باشند.

هلمن بیان کرد: بسیار خوشوقتیم که می‌بینیم، مداخلات پیش گفته همگی در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مندرج هستند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه این وزارتخانه برای ارزیابی آموزش مهارتهای فرزندپروری برای والدین کودکان بین 2 تا 12 سال، مشارکت می‌کند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران ادامه داد: علاوه بر این سازمان جهانی بهداشتبا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر شرکاء در ارزیابی و بازبینی برنامه ادغام خدمات بهداشت روان در نظام شبکه بهداشتدر مناطق شهری همکاری می‌کند.

وی تصریح کرد: ایران در منطقه به عنوان کشور پیشگام این برنامه شناخته شده و سایر کشورها می‌توانند از آن به عنوان تجربه ارزشمند بهره ببرند.

هلمن بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی در حال ارائه خدمات فنی خود در بازبینی بسته کشوری خدمات روانشناختی در حوادث غیرمترقبه و شرایط اضطراری است و باید خاطرنشان کرد که سازمان جهانی بهداشت با وزارت بهداشت در بروز رسانی برنامه پیشگیری از خودکشی همکاری کرده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط جهان بهداشت روان و اختلالات روانی به اندازه بهداشت جسمی و اختلالات آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد، عنوان کرد: در حقیقت اغلب اختلالات روانی و بهداشت روان فراموش شده و مغفول مانده‌اند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران تاکید کرد: حمایت طلبی یکی از ابزارهای مهم ارتقا سطح آگاهی در مورد مشکلات بهداشت روان است و به موجب آن می‌توان اطمینان یافت که بهداشت روان در دستور کار دولتها و جوامع قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه انگ اجتماعی یا همان استیگما از مشکلات اصلی پیشگیری و درمان اختلالات روانی است، افزود: برای پرداختن به انگ اجتماعی و نادیده گرفتن اختلالات روانی و بهداشت روان هنر و به ویژه عکاسی ابزاری قدرتمند برای ترغیب مردم به اقدام و گفتتگو در مورد مشکلات روانی است.

هلمن بیان کرد: هنرمند عکاس دوربین خود را به روی زندگی افراد یا محیط آنان می‌گشاید و فرصت‌هایی را برای بررسی شناسایی مشکلات و اطلاع رسانی درباره آن، خلق می‌کند و این درحالی است که عکسهای تولید شده می‌توانند پیامهای مستندی را منتقل کنند که سبب شنیده شدن صدای خویشاوندان افرادی می‌شود که از اختلالات روانی رنج می‌برند و در نهایت این امر افراد اثرگذار را برای ایجاد تغییر فرامی‌خواند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر