logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۰۷۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
گلایه های که پاسخ داده نشد؛

فرسودگی بلای جان ناوگان اتوبوسرانی زنجان

فرسودگی-بلای-جان-ناوگان-اتوبوسرانی-زنجان

فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی زنجان موجب شده تا مشکلات عمده ای از جمله نقص فنی گریبانگیر این سیستم شود.

به گزارش موج رسا;وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از شاخص ­های اصلی برای ارزیابی توسعه در هر کشور محسوب می ­شود که باید نگاه ویژه ­ای نسبت به آن داشت.

به نظر می رسد مشکل اصلی حمل و نقل عمومی، مسئله زیرساخت­ های موجود و ظرفیت فضای شهر و معابر شهری است که متناسب با این میزان خودرو، طراحی و ساخته نشده است.

توجه به کیفیت خودروهایی که در ناوگان حمل و نقل عمومی به کار گرفته می ­شوند،نیز ضروری است تا با جلب رضایت عمومی بتوان شهروندان را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تشویق کرد.

عدم کیفیت و نا مناسب بودن خودروهای حمل و نقل عمومی مردم را به سوی استفاده از خودروهای شخصی سوق می و  با ادامه روند فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی، استقبال از این وسیله نقلیه عمومی به تدریج کاهش خواهد یافت.

در زنجان نیز ناوگان حمل و نقل عمومی زنجان با 9.5سال عمر به صورت میانگین ناوگان فرسوده ای محسوب می شود و چه بسا که مردم نیز در این زمینه گلایه هایی دارند.

اگرچه بارها مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی زنجان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی زنجان را الزامی دانسته است، اما هنوز این امر محقق نشده و هر روز شاهد پیر شدن اتوبوس های زنجان هستیم.

اتوبوس هایی که در سطح شهر زنجان تردد می کنند بسیار فرسوده هستند و حتی گاهی در راه به دلیل نقص فنی مسافران را آواره می کنند.

این موضوع بارها اتفاق افتاده است و ناصر سلطان محمدی معتقد است،در حال حاضر حدود 160 دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی زنجان وجود دارد که دارای میانگین عمر 9.5 سال هستند و این یعنی کل ناوگان نزدیک به عمر فرسودگی است.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی زنجان با بیان اینکه در حالی که اتوبوسهای با عمر بالای ۱4 سال فرسوده محسوب می شوند، گفت: 50 دستگاه از  اتوبوس های موجود در ناوگان زنجان دارای عمر 10 تا 15 سال هستند.

وی در ادامه افزود: از معضلات مهم زنجان ترافیک در محدوده بافت مرکزی شهر است و دلیل اصلی این امر همپوشانی خطوط اتوبوسرانی است.

سلطان محمدی با اشاره به اینکه همپوشانی خطوط اتوبوسرانی علاوه بر ایجاد ترافیک موجب نارضایتی مردم نیز شده است،بیان داشت: امیدواریم با برنامه جدید برای حمل و نقل شهر زنجان شاهد کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر زنجان باشیم.

جمعی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی زنجان و حومه، 28 آذر سال گذشته در اعتراض به مشکلات صنفی خود اتوبان 22 بهمن تجمع کردند.

تجمع‌ کنندگان ضمن اعتراض به مشکلات به وجود آمده، نسبت به عملکرد مدیران این بخش نیز اعتراض داشتند.

یکی از تجمع کنندگان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،بالا بودن هزینه ‌های نگهداری اتوبوس‌ ها را یکی از دلایل تجمع عنوان کرد و گفت: رانندگان این بخش با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

وی نداشتن بیمه و نداشتن خط ویژه اتوبوس در زنجان را یکی دیگر از مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: زنجان تنها شهری است که خط ویژه اتوبوس ندارد.

وی با اشاره به عدم کمک شهرداری به این مجموعه، گفت: آقای شهردار در تعمیرگاه اتوبوسرانی به ما گفت:" همینه که هست، برید خودتان را بازنشسته کنید".

این تجمع کننده مشکلات بیمه‌ ای رانندگان را یکی دیگر از گرفتاری ‌ها عنوان کرد و افزود: گفت: قیمت روغن که در گذشته 300 هزار تومان بود امروز به 800 هزار تومان رسیده است و ما قادر به پرداخت هزینه های اینچنینی نیستیم.

وی در آمد پایین و استهلاک بالای اتوبوس را از دیگر مشکلات این قشر اعلام کرد و گفت: متاسفانه دخل و خرج رانندگان باهم هماهنگ نیست.

یکی دیگر از تجمع کنندگان نیز گفت: نداشتن لاستیک مناسب از مشکلات این قشر است و به دلیل افزایش قیمت ضد یخ در حال حاضر هیچ کدام از اتوبوس ها ضد یخ ندارند.

گفتنی است،ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری زنجان مدت هاست که دچار فرسودگی شده است و این ناوگان نیاز اساسی به بهسازی و تغییر دارد.  آلوده کردن هوا از دیگر معایب این ناوگان قدیمی است که به گفته همشهریان در لحضه استارت٬ دود غلیظی را از خود خارج می ‌کنند که تاکنون بسیاری از شهروندان نسبت به آن معترض هستند.

کم بودن تعداد ناوگان و برخوردار نبودن بسیاری از مناطق از خط‌ واحد٬ مشکل دیگر این حوزه است که در افزایش میزان ترافیک سهم بسزایی دارد.  مشکلات ناوگان حمل و نقل در جلسات مختلف از زبان اغلب مسئولان استانی گفته شده است اما تاکنون اقدام درخور شانی در این خصوص انجام نگرفته و روز به روز بر فرسودگی و زنگ زدگی این ناوگان افزوده می‌شود. //ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر