logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۸
[ شناسه خبر : ۱۰۷۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
طمع سودجویان به سفره مردم

سایه سنگین دلالان بر بازار گندم/ پیشنهاداتی که کشاورزان را وسوسه می کند

سایه-سنگین-دلالان-بر-بازار-گندم-پیشنهاداتی-که-کشاورزان-را-وسوسه-می-کند

با توجه به اینکه دولت قیمت 1700 تومان را برای خرید گندم اعلام کرده اما عده‌ای سودجو از هم اکنون و با انجام پیش خرید به دنبال تاثیرگذاری بر محصول استراتژیک گندم را دارند.

به گزارش موج رسا; ایرانی ها با متوسط سرانه مصرف بیش از 150 کیلوگرم، نان خورترین مردم جهان هستند، این وضعیت خود گویای این موضوع است که دولت باید به محصول استراتژیکی مانند گندم بهای بیشتری دهد، در شرایطی که دلالان پیاز 1300 تومانی خریداری شده را تا مرز 15 هزار تومان رساندند، بیم این می رود که این بازی را با سفره‌های مردم و گندم نیز تکرار کنند.

گویا برخی دلالانی که از نابسامانی بازار گوشت و دیگر اقلام مصرفی مردم استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی گرفتند این بار قصد دارند تا وارد بازار گندم شده و بازی خود را در سفره مردم تکمیل کنند، با توجه به اینکه در زمینه گوشت قرمز و پیاز و دیگر اقلام دولت نتوانست مدیریت درستی داشته باشد این احتمال وجود دارد که این بار هم پول دلالان و عدم تدبیر مناسب دولت مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند.

با اینکه دولت در جلسه با نمایندگان مجلس و همچنین گندمکاران قول خرید 2000 تومانی را به کشاورزان داده بود و حتی وزارت جهاد در آن جلسه به خرید 1900 تومانی راضی بوده اما نرخ 1700 تومان برای خرید تضمینی امسال اعلام شد، این قیمت با اینکه کشاورزان را خوشحال نکرد اما گویا خبر خوبی برای دلالان بوده چرا که از هم اکنون و قبل از برداشتها در حال پرداخت بیعانه برای پیش خریدهایشان هستند.

امروزه در نوسانات و نابسمانی قیمتها همیشه پای یک دلال در میان است، دستگیری سلطان سکه، قیر و کاغذ نشان داد که دلالان فضا را برای سودجویی بیشتر مهیا می‌بینند، متولی اصلی روند مذکور به طور قطع دولت است، علاوه بر جولان دلالان در این آشفته بازار زمانیکه ارزش پول تقلیل می یابد، صادر کننده سود خود را در صادرات می بیند زیرا به دلار پول دریافت کرده و در داخل کشور به ریال هزینه می‌کند در حالی که فروش اقلام در داخل یک بازی ریال به ریال است.

زمانی که مدیریت سیستم تهیه و توزیع درست نباشد، برخی شرکت ها همانند اوایل سال 97 دلار 4200 تومانی را دریافت و آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و یا اقدامات آسیب زننده به اقتصاد را دنبال می‌کنند تا در این فضا بتوانند پول بیشتری به جیب بزنند.

پیشنهادات وسوسه‌کننده دلالان

این روزها خبر می‌رسد که دلالان در نقاط مختلف کشور در حال ارائه پیشنهادات وسوسه کننده به کشاورزان گندمکار هستند تا گندم تولید خود را به جای دولت به آنها بفروشند، از استان زنجان خبر رسیده که در برخی از شهرستانها دلالان حاضرند و قیمت اعلامی دولت یعنی همان 1700 تومان را از هم اکنون و قبل از برداشت به کشاروز پرداخت کرده و 1000 یا 800 تومان مابقی را هنگام برداشت به کشاورز پرداخت کنند، این پیشنهادها برخی کشاورزان را حسابی هوایی کرده تا به فکر پیش فروش محصول خود بروند.

با اینکه هنوز هیچ مرجع رسمی نتوانسته ورودی به این قضیه داشته و با سوء استفاده کنندگان این فضا برخورد کند اما گزارشات مختلف از این موضوع به دست ارگانهای مختلف و مسئولان رسیده است که دولت در صورت عدم مراقبت باید خود را آماده مواجهه با حاشیه‌های بازار گندم کنند.

سیدجلال موسوی یکی از گندمکاران استان زنجان که هر سال زمینهای زیادی را زیر کشت گندم می‌برد، در این خصوص به موج رسا گفت: قیمت 1700 تومانی که از طرف دولت اعلام شده به طور یقین کشاورزان را با مشکل مواجه خواهد کرد و بنده به شخصه با این وضع در کشت سال آینده تجدید نظر خواهم کرد و قید گندمکاری را می‌زنم.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم گندم گران شود اما باید توجه داشت که تولید گندم برای ما گران تمام می‌شود، افزود: قیمت 1700 تومان برای نه تنها سودی برای ما ندارد بلکه کفاف هزینه‌ها را هم نخواهد داد.

موسوی از ظهور دلالان در این شرایط خبر داد و گفت: دلالان حتی به خود بنده پیشنهاد بالای 2000 تومان را داده‌اند و حاضرند مبلغی را پیش پرداخت بدهند و گندم را قبل از برداشت خریداری کنند، امیدواریم دولت تدبیری در این خصوص بیندیشد تا هیچ اتفاقی برای سفره مردم نیفتد، البته بنده هیچ قصدی برای فروش گندم به دلالان ندارم و فقط تصمیم دارم اگر قیمت اعلامی از طرف دولت تغییری نکند، سال آینده تولید نکنم.

احمدی یکی دیگر از گندمکاران استان زنجان که به گفته خودش سالانه 200 تن گندم تولید می‌کند، در این زمینه به موج رسا گفت: با توجه به بالا رفتن قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله سموم، ادوات و کودهای کشاورزی دیگر قیمت 1700 تومان کفاف هزینه‌ها را نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه قیمت 1700 تومان هیچ توجیهی ندارد، بیان کرد: اکنون برخی از کشاورزان مجبور به پیش فروش محصولات خود شده‌اند، قیمتهایی از طرف برخی دلالان پیشنهاد می‌شود که به واقع وسوسه کننده است، ادامه این روند تهدیدی برای بازار گندم است. عده‌ای اکنون 1700 تومان را نقدا به کشاورز پرداخت می‌کنند و حاضر نزدیک 1000 تومان نیز هنگام برداشت به کشاورز بپردازند، حال حساب کنید اگر تدبیری در این خصوص اندیشیده نشود به طور یقین مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

مصیب عزیز یکی از گندمکاران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با انتقاد از تصمیم دولت در اعلام قیمت گندم اظهار کرد: این قیمت دردی از کشاورز دوا نخواهد کرد، همچنان امیدوار به تغییر تصمیم دولت هستیم. اگر قیمت تغییر نکند باید شاهد جولان دلالان نیز باشیم چرا که ممکن است کشاورز برای فرار از ضرر به سمت فروش محصول خود دلالان برود.

وی بیان کرد: در استان قم نیز ما احتمال حضور دلالان را در بازار گندم می‌دهیم مگر اینکه دولت تدبیر درستی در این زمینه کند.

حضور دلالان برای پیش خرید گندم به جایی رسیده که پلیس آگاهی از اکنون رصدهایی را در این زمینه انجام داده و در گفت‌وگو با موج رسا هشداری را به دلالان صادر کرد.

هشدار پلیس به سودجویان بازار گندم

جعفر رحمتی رئیس پلیس آگاهی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با تاکید بر اینکه پلیس برخوردهای لازم را در این زمینه انجام خواهد داد، گفت: مایحتاج عمومی مردم برای ما دارای اهمیت ویژه بوده و هیچ گونه اغماضی در این خصوص نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه روز گذشته 26 تن آرد قاچاق را در استان توقیف کردیم، عنوان کرد: این محموله از یکی از استانهای همسایه بارگیری شده بود.

رئیس پلیس آگاهی استان زنجان با تاکید بر اینکه ما از هم اکنون این هشدار را به دلالان و سودجویان می‌دهیم که مراقب رفتارهای خود باشند، ابراز کرد: عده‌ای قصد دارند با ترفندهایی گندم، سیب زمینی، مواد پروتئینی، پیاز و دیگر اقلام را از کشور خارج کنند و در بازارالتهاب ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: ما عزم خود را برای برخورد با اخلالگران جزم کرده‌ایم و اگر گندمی از استان خارج شود نه تنها با عاملان برخورد خواهد شد بلکه گندم را به استان برمی‌گردانیم.

رحمتی بیان کرد: گزارشاتی داریم که یکسری افراد غیربومی آمدند و اقدام به پیش خرید گندم می‌کنند اما ما فعلا اقدامی انجام نداده‌ایم و منتظر زمان برداشت هستیم.

با اینکه پلیس عزم خود را برای برخورد با اخلالگران جزم کرده اما تجربه نشان داده  که باید تدبیر مناسب تری در این خصوص اندیشیده شود چرا که سخت‌ترین سیستم‌های کنترلی هم شاید نتوانند آشفتگی احتمالی را کنترل کنند.

نماینده مجلس: در خصوص وضعیت احتمالی بازار گندم به دولت هشدار دادیم

سیدمرتضی خاتمی نماینده مردم ایجرود و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص با انتقاد از قیمت 1700 تومانی در گفت‌‌وگو با موج رسا گفت: قضیه گندم با گوشت و دیگر اقلام مصرفی مردم فرق می‌کند و ما این هشدار به به دولت و وزارت جهاد را داده‌ایم که ممکن است مشکلاتی در این زمینه به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه خرید بالاتر از 1700 تومان از کشاورز به جای دوری نمی‌رود، عنوان کرد: اکنون دستهایی قصد دارند به خاطر تفاوت قیمت داخل و خارج و از روی سودجویی بحرانی در زمینه گندم و نان ایجاد کنند.

نماینده مردم ایجرود و ماهنشان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرچند که دولت اقداماتی را برای دقت در حمل محموله‌ها آغاز کرده اما این اقدامات کافی نیست و اگر منطقی نگاه کنیم با توجه به هزینه‌های کشاورز 1700 تومان حتی نرخ سر به سری هم نیست.

وی با بیان اینکه خواسته ما 2000 تومان بود، خاطرنشان کرد: ما هشدارهای لازم را به دولت داده‌ایم و امیدواریم دولت قیمت را افزایش دهد.

حال با توجه به هشدارهایی که در این زمینه صادر می‌شود باید دید که دولت برای رونق تولید و جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن سفره مردم چه تدبیری را در نظر خواهد گرفت، در شرایطی که به گفته علی خان‌محمدی رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان و دبیر اجرایی بنیاد ملی گندم تحرک دلالان در تمام استانها آغاز شده و ممکن است حتی نصف گندم تولیدی کشور هم به دست دولت نرسد.

گزارش از حسین عباسی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر