logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۱
[ شناسه خبر : ۱۰۶۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]

همه چیز درمورد جزیره‌ی قشم در تور قشم

همه-چیز-درمورد-جزیره‌ی-قشم-در-تور-قشم

به گزارش موج رسا; 

همه چیز درمورد جزیره‌ی قشم در تور قشم

جزیره‌ی قشم که به عنوان بزرگ‌ترین جزیره‌ی ایران و خلیج فارس شناخته می‌شود، یکی از جزایر استان هرمزگان است و در تنگه‌ی هرمز قرار دارد. جزیره‌ی قشم در طی سالیان اخیر به عنوان یکی از مقاصد برتر توریستی در ایران شمرده می‌شود. اگر بخواهیم موقعیت جزیره‌ی قشم را از لحاظ جغرافیایی بررسی کنیم باید بگوییم این جزیره از شمال به بندرعباس، از شمال شرقی به جزیره‌ی هرمز، از شرق به جزیره‌ی لارک، از جنوب به جزیره‌ی هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود می‌گردد. در این مطلب از مجله‌ی ایرپلین تیکت قصد داریم تا جزیره‌ی قشم را مورد بررسی اجمالی قرار دهیم.

تاریخ مختصری از جزیره‌ی قشم

در دوران ساسانیان نام جزیره‌ی قشم “ابرکاوان” بوده است. این جزیره در ابتدای دوران اسلامی بسیار آباد و پررونق بود، سراسر جزیره کشتزارها، درختان خرما و دیگر میوه‌ها یافت می‌شد. ابرکاوان به عنوان مرکزی فعال در دریانوردی شناخته می‌شد. در اواخر دوره‌ی امویان، این جزیره همانند پناهگاهی برای خارجی‌ها بود.

سفر به جزیره‌ی قشم

قشم  و تور قشم دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. میانگین دما در این جزیره در حدود ۲۶ درجه‌ی سانتی گراد تخمین زده می‌شود. این در حالیست که حداکثر و حداقل دما تا کنون به ترتیب ۴۶ و ۱۸ درجه‌ی سانتی گراد ثبت شده است. گرم‌ترین روزها در این جزیره، دهم تیرماه تا دهم شهریورماه و خنک‌ترین آن‌ها دی ماه و بهمن ماه است. سفر به قشم معمولاً از دو طریق دریایی و هوایی انجام می‌گردد. قشم دارای یک فرودگاه بین المللی است. لازم به ذکر است این فرودگاه قطب فعالیت شرکت هواپیمایی قشم به شمار می‌رود.

با توجه به وضعیت آب و هوایی جزیره‌ی قشم می‌توان گفت بهترین زمان برای سفر به این جزیره زمستان است. قشم در زمستان تجربه‌ی آب و هوای لطیف با میانگین ۲۴ درجه‌ی سانتی گراد را رقم می‌زند. این روزها اکثر افراد برای شروع پروسه‌ی سفر به سراغ سامانه‌های خرید آنلاین بلیط هواپیما می‌روند؛ چرا که سرعت و آسانی را با خود به همراه دارد. برای خرید بلیط هواپیما قشم می‌توانید از طریق ایرپلین تیکت که سامانه ای معتبر است و با فراهم کردن لیست کاملی از پروازهای سیستمی و چارتری و پشتیبانی شبانه روزی، سفر را آسان و لذت بخش می‌کند اقدام کنید. برای آگاهی از قیمت بلیط هواپیما قشم از این سامانه بازدید کنید.

توجه شما را به نکات جالبی از این سرزمین افسانه‌ای جلب می‌کنیم.

۱. قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ی خلیج فارس است که در تنگه‌ی هرمز قرار دارد و از دیرباز متعلق به ایران بوده است.

۲. نام قدیم این جزیره در دوران ساسانیان، «ابرکان» بود که به معنی «جزیره‌ی بزرگ» است.

۳. از دوره‌ی صفوى به اين سو، از اين جزيره با نام «قشم» يا به گويش سواحل‌نشينان «کشم»، در منابع جغرافيايى و تاريخى ياد کرده‌اند.

 

۴. مساحت جزیره‌ی قشم ۱۴۹۱ کیلومترمربع است که ۲/۵ برابر دومین جزیره‌ی بزرگ خلیج فارس یعنی بحرین است.

۵. وسعت جزیره‌ی قشم از ۲۲ کشور در جهان بزرگ‌تر است.

۶. در سال ۱۳۸۲ بود که کليه‌ی اراضى جزیره قشم به منطقه‌ی آزاد تبدیل شد و سازمان منطقه‌ی آزاد مسئول اداره کردن آن شد.

۷. از سال ۱۳۸۵ شمسی، قشم به سه بخش مرکزی، بخش شهاب و بخش هرمز تقسیم شد. همچنین این جزیره طبق آخرین تقسیمات کشور شامل ۶۹ شهر و روستا است.

۸. زبان اصلی مردم قشم، مانند تمام مردم ساکن بنادر و سواحل جنوب کشور و دیگر جزایر، فارسی است. لهجه‌ی محلی و متداول مردم قشم در شهرها و روستاهای آن تقریباً یکسان است. به‌طور کلی باید گفت زبان محلی قشمی، آمیخته‌ای از زبان‌های عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است.

۹. دمای متوسط جزیره‌ی قشم حدود ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد، با متوسط حداکثر و حداقل دمای روزانه‌ی ۳۳ و ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

۱۰. گرم‌ترین زمان‌ها در این جزیره، ۱۰ تیر تا ۱۰ شهریور و سردترین ماه‌ها دی و بهمن است. در جزیره‌ی قشم حداکثر و حداقل دمای مطلق ۴۶ و ۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد به ثبت رسیده‌ است.

۱۱. متوسط بارندگى حدود ۱۵۵ ميلى‌متر با ميانگين حدود ۱۳ روز بارندگى در سال و به‌طور عمده در فاصله‌ی ماه‌هاى آبان تا فروردين است.

۱۲. شدیدترین زلزله‌ای که در این جزیره رخ داد، در سال ۱۳۸۴ بود که به بزرگی ۶/۴ ریشتر در فاصله‌ی ۱۹ کیلومتری بندر «درگهان» اتفاق افتاد.

 

۱۳. حدود ۱۲ هزار اصله نخل در ۸۹۰ هکتار از اراضى قشم وجود دارد. کشت نخل در اين جزيره از سابقه‌اى طولانى برخوردار است. بالغ بر ۲۰ نوع مختلف خرما از نخل‌هاى جزيره‌ی قشم برداشت مى‌شود.

۱۴. چشمه‌های جزیره‌ی قشم که به‌ طور پراکنده در همه جای جزیره وجود دارند، فاقد آب شیرین بوده و عمدتا شور هستند.

۱۵. اولین و مهم‌ترین جامعه‌ی گیاهی جزیره، جنگل‌های حرا هستند که بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع از جزیره را به خود اختصاص داده‌اند.

۱۶. پارک کروکوديل قشم به عنوان اولين مرکز پرورش و نگهداری کروکوديل تمساح در خاورميانه، در سال ۱۳۸۹ در این جزیره راه‌اندازی شد.

۱۷. اولین ژئوپارک کشور نیز در جزیره‌ی قشم واقع شده است. ژئوپارک منطقه‌اى است که چندين پديده بارز زمين‌شناسى در محدوده آن قرار گرفته باشد. همچنین ممکن است علاوه بر پديده‌هاى زمين‌شناسى از آثار تاريخى، بوم‌شناسى، باستان‌شناسى و ميراث فرهنگى و طبيعى ديگر برخوردار باشد.

۱۸. در جزیره‌ی قشم  و تور لحظه آخری قشم معادن گوناگونی از قبیل نمک، خاک سرخ و گاز وجود دارد که به ویژه در گذشته سبب رونق تجاری این جزیره بوده است و قسمتی از مشاغل جزیره نشینان را تامین می‌کرده است.

۱۹. صیادان جزیره‌ی قشم آخرین روز تیرماه هر سال را «نوروز صیاد» می‌نامند كه اولین روز از فصل گرما است. در نوروز صیاد، هیچ‌یک از صیادان قشمی ماهی و موجود آبزی دیگری را صید نمی‌كنند و از خوردن هر گونه آبزی‌ امتناع می‌كنند.

۲۰. لنج‌سازی از قدیمی‌ترین صنایع بومی مردم قشم در استان هرمزگان است.

 

۲۱. مدرسه‌ی دينى آل کمال قشم که به اختصار کمالى ناميده مى‌شود، قدمتی ۳۰۰ ساله در تدریس مسائل دینی و فقه اسلامی دارد.

۲۲. دانشگاه‌های جزیره‌ قشم در چندین سال اخیر توسعه‌ی چشم‌گیری داشته‌اند. این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از: دانشگاه آزاد اسلامی، موسسه آموزش عالی قشم که با همکاری دانشگاه کارلتون کانادا است، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی صنعت آب و برق، واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران واحد بین الملل.

۲۳. جزيره‌ی قشم به عنوان يكی از قطب‌های ورزش استان هرمزگان بيش از ۵۰ باشگاه و دسته‌های ورزشی دارد که زیر نظر ۱۲۰ مربی مشغول به فعالیت هستند.

۲۴. موسیقی سنتی «عضوا» از قدیم در قشم مرسوم بوده است. مردم با این موسیقی عروس و داماد را به خانه مشایعت مى‌کنند. عضوا معمولا در ساعات آخر جشن عروسى از جلوی بازار آغاز شده و به منزل عروس ختم مى‌شود. اجراکنندگان این موسقی سنتی به همراه داماد این مسیر را پیاده طى مى‌کنند.

۲۵. در انتها جالب است بدانید که فیلم سینمایی «اژدها وارد می‌شود» در جزیره‌ی قشم فیلمبرداری شده است. بیشتر لوکیشن‌های فیلم در روستای «چاهکوه» قرار دارد. شاید زیباترین لوکیشن فیلم را

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر