logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۰۶۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

سالروز شهادت فرمانده جهادی حزب الله؛ استراتژی شهید محمد مغنیه در مبارزه با دشمن

سالروز-شهادت-فرمانده-جهادی-حزب-الله؛-استراتژی-شهید-محمد-مغنیه-در-مبارزه-با-دشمن

شهید حاج عماد فائز محمد مغنیه به ذکاوت شدید، اعتماد به نفس، تیزبینى، موقعیت شناسى، محتاط بودن در اعطاى اطلاعات ولو کوچک معروف بود و استراتژی خاصی در مبارزه با دشمن داشت.

به گزارش موج رسا; حاج عماد فائز محمد مغنیه متولد ماه جولاى سال ۱۹۶۲ میلادى در روستاى طیر دبا از توابع شهرستان صور در جنوب لبنان دیده به جهان گشود. او در یک خانواده فقیر و متدین پرورش یافت. خانواده شهید عماد مغنیه مانند هزاران خانواده جنوبى دیگر به علت محرومیت جنوب لبنان براى گذران زندگی از روستاى خود به بیروت مهاجرت کرد.

او که فرزند منطقه اى نزدیک به فلسطین اشغالى بود و مصیبت‌هاى فلسطینیان را دیده ‌بود، ‌بدیهى بود که یکى از مدافعان قضیه فلسطین شود. بدین ترتیب در اوایل جوانى و در شانزده سالگى (۱۹۷۹-۱۹۸۰) و براى خدمت به آرمان مقدس فلسطین به جنبش فتح پیوست و به عنوان یکى از افراد گروه ۱۷ انتخاب شد. اما وى که تمایلات دینى داشت دریافت که روح تشنه از معارف خویش با حضور در جنبش فتح سیراب نمى‌شود.

لذا حاج عماد به تشکیلات «الشباب المؤمن» که از اندیشه‌هاى انقلاب اسلامى ایران و سیدمحمد حسین فضل الله متأثر بود پیوست؛ بنا‌بر‌این، به محض حمله اسرائیل غاصب به بیروت در سال ۱۹۸۲ و خارج کردن نیروهاى ساف (سازمان آزادى بخش فلسطین) از بیروت به گروه‌هایى که در منطقه خلده با اسرائیل به جنگ پرداختند و به نیروهاى خمینى معروف بودند، پیوست. بدین ترتیب حاج عماد پس از انجام موفقیت آمیز چند عملیات به ‌فرماندهی گارد حفاظت مقامات بلند‌پایه حزب الله انتخاب شد و پس از آن مسئولیت عملیات ویژه حزب‌الله را بر عهده گرفت.

در سال ۱۹۸۵ پس از ترور ناکام سید محمد حسین فضل الله به دست تروریست‌ها در بمب‌گذارى منطقه بئرالعبد که در آن برادر حاج عماد یعنى جهاد مغنیه، هنگام کمک به خانواده‌هاى مصیبت زده به شهادت رسید، وظیفه کشف عوامل این ترور به حاج عماد مغنیه واگذار شد؛ علاوه بر آن، در نیمه دوم دهه ۸۰ شهید حاج عماد مغنیه موفق به کشف بسیارى از شبکه‌هاى جاسوسى در حومه بیروت شد.

این شهید بزرگوار به ذکاوت شدید، اعتماد به نفس، تیزبینى، موقعیت شناسى، محتاط بودن در اعطاى اطلاعات ولو کوچک معروف بود. علاوه بر این، اعتقاد وى بر اینکه خداوند جبار قوی‌تر از اسرائیل و آمریکاست، باعث شد ‌با تجربه خود، ضربات سنگینى به اشغالگران اسرائیلى وارد کند و باعث ایجاد رعب و وحشت در میان اشغالگران صهیونیست شود.

این ضربات سنگین به دشمن باعث شد، ‌دشمن تصمیم به ترور حاج عماد مغنیه بگیرد. اسرائیل و آمریکا تهمت‌هاى زیاد و بى دلیلى به حاج عماد وارد کردند و همین‌‌ها باعث شد که حاج عماد از طرف ۴۲ کشور جهان تحت تعقیب قرار گیرد. اسرائیل در سال ۱۹۹۴ با بمب گذارى در منطقه صفیر در حومه جنوبى بیروت قصد ترور او را مى کند؛ اما در این عملیات تروریستى برادر ایشان فواد مغنیه به شهادت مى‌رسد. پس از این عملیات تروریستى حاج عماد توانست ضربه سنگینى به موساد وارد کند و با کشاندن عوامل این ترور به بیروت، باعث محاکمه و اعدام آنان شد.

حاج عماد مغنیه براى مقام و منزلت کار نمى کرد و با اینکه عملیات ‌زیادى را رهبرى کرده بود با نیت صادقانه و خالص براى خدا جهاد مى‌کرد و خلوص او باعث شد ‌نزدیک به سی سال دشمن او را تعقیب کند، ولى این تعقیب‌ها بى فایده بماند تا حدى که دشمن به او لقب روباه داد.

او با عشق به خدا و اهل بیت و براى آزادى ملت خویش کار مى کرد و همواره آماده شهادت بود و به حق مى توان گفت ‌حاج عماد در ‌زندگى خود یک شهید زنده بود. زحمت هاى ربع قرن شهید عماد مغنیه، منجر به آزادى جنوب لبنان شد و اوج مردانگى و شجاعت و رشادت و حکمت این فرمانده در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ آشکار گشت.

این جنگ که به شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستى ـ به گفته خودشان در بیانیه وینوگراد ـ منجر شد، تلاش براى ترور حاج عماد مغنیه را تشدید کرد. بالاخره خون حاج عماد ریخته شد اما نه بر زمین بلکه بر دست خداوند زیرا خداوند متعال محافظ خون وى خواهد بود و اجازه نخواهد داد خون این شهید پایمال شود و در ‌‌نهایت خون این شهید هزاران هزار عماد مغنیه در سراسر کشورهاى جهان خواهد ساخت.

روز بیست و چهارم بهمن ماه خبرى تمام رسانه‌ها را به سرعت فرا مى‌گیرد؛ عماد مغنیه ترور شد! خبرى که در ساعات اولیه باور آن براى کسانى که عماد مغنیه را حتى در حد مطالب منتشره از او مى شناختند، بسیار دشوار بود؛ اما باید قبول کرد که عماد مغنیه مبارز افسانه اى جهان اسلام و یا به قول روزنامه اسرائیلى معاریو، چریک درجه یک جهان به شهادت رسیده است. مردى که سه دهه تمام دستگاه هاى اطلاعاتى امنیتى ازCIA و موساد گرفته تا دستگاه هاى امنیتى کشورهاى مرتجع عربى دنبال ردى از وى بودند.

با خروج نیروهاى فلسطینى از لبنان در سال ۱۹۸۲ با نظارت نیروهاى بین‌المللى از آمریکا، فرانسه و ایتالیا و کوچ اجبارى به تونس، نیروهاى لبنانى فتح در لبنان ‌ماندند. در همین اثنا جنبش هاى شیعى لبنان با حمایت انقلاب تازه به پیروزى رسیده ایران در حال رشد و شکوفایى و آغاز تحولى در عرصه مبارزه بودند. عماد مغنیه و ‌چند تن از دوستانش به همین جریان پیوستند و این آغاز زندگى جدیدى براى عماد بود. در همین ایام و پس از خروج نیروهاى فلسطینى از لبنان، نیروهاى اسرائیلى تا بیروت پیشروى کردند.

نیروهاى چند ملیتى به رهبرى آمریکا از لبنان رفتند و چراغ سبزى به متحدین خود دادند تا آن‌ها آزاد باشند و هر توحشى را خواستند به راحتى مرتکب شوند. فالانژ هاى مسیحى در همین حمایت‌ها و با هماهنگى کامل با ارتش اسرائیل وارد اردوگاه هاى فلسطینى صبرا و شتیلا شدند و جنایتى را مرتکب شدند که تا ابد لکه ننگ آن بر پیشانى مجریان و حامیانش خواهد ماند. این اتفاق بر خلاف توافقى بود که بنا بر آن نیروهاى فلسطینى حاضر به ترک بیروت و تسلیم سلاح هاى خود شده بودند.

ارتش اسرائیل در عملیات به اصطلاح صلح براى جلیله تا بیروت پیشروى کرد ولى در بیروت غربى در منطقه اى به نام خلده که مقاومت مؤمنانه اى شکل گرفته بود، متوقف شد. این آغاز یک حرکت بود؛ حرکتى که بعد‌ها اسطوره شکست ناپذیرى ارتش اسرائیل را شکست.

در هجدهم آوریل ۱۹۸۳ سفارت آمریکا در منطقه بیروت غربى مورد حمله قرار گرفت. راننده یک کامیون سیاه رنگ به ساختمان هفت طبقه سفارت آمریکا نزدیک شد. صداى انفجارى مهیب سرتاسر بیروت را لرزاند. خبر به سرعت مخابره شد. در آن روز رابرت آمیس، رئیس سابق نمایندگى سازمان سیا در لبنان با هشت مأمور مخفى سازمان سیا در یکى از اتاق هاى سفارت که روبه‌روى مدیترانه باز مى‌شد جلسه تشکیل داده بود؛ همه آن‌ها کشته شدند. ضربه مهلکى براى آمریکایى‌ها بود اما این تازه شروع کار بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر