logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۸
[ شناسه خبر : ۱۰۵۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در گفت‌وگو با موج رسا مطرح شد

برنامه بازآفرینی شهری در کدام شهرهای استان زنجان اجرا می‌شود؟/ واحدهای مسکونی فرسوده ‏40 الی 90 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت می‌گیرند ‏

برنامه-بازآفرینی-شهری-در-کدام-شهرهای-استان-زنجان-اجرا-می‌شود؟-واحدهای-مسکونی-فرسوده-‏40-الی-90-میلیون-تومان-تسهیلات-ارزان-قیمت-می‌گیرند-‏

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان جزئیات اجرای برنامه بازآفرینی شهری در استان زنجان را تشریح کرد و گفت: ‏1100 هکتار بافت فرسوده، حاشینه نشینی و بافت تاریخی در استان زنجان داریم .

مسعود بیات‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اعتبارات بازآفرینی شهری استان زنجان اظهار کرد: ما برای اعتبارات بازآفرینی شهری سال 97 تا تیر ماه امسال و یا حداکثر تا شهریور ماه فرصت داریم تا در جای خود هزینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت ستاد بازآفرینی شهری در استان بر عهده استاندار زنجان است، ابراز کرد: آن چیزی که در این ستاد مصوب شده بخشهای مختلف را دربرمی‌گیرد که تمامی دستگاه‌های عضو ستاد و همچنین دستگاه‌های خدمات رسان در بحث زیرساختها و زیربنای شهری و مسائل روبنایی را شامل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در مسائل زیربنایی شرکت‌های آب و برق و همچنین شهرداری با ما مشارکت دارند، افزود: پروژه‌های بازآفرینی شهری به صورت مشارکتی هستند که یک بخش از اعتبارات توسط اداره کل راه و شهرسازی و بخش دیگر را خود دستگاه مشارکت کننده تامین خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های روبنایی با مشارکت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، نوسازی مدارس و شهرداری اجرا خواهد شد، عنوان کرد: برای اجرای پروژه‌ها تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاه‌های مذکرو و اداره کل راه و شهرسازی مبادله شده است.

بیات‌منش با بیان اینکه کل بار مالی بازآفرینی شهری استان زنجان در سال گذشته 700 میلیارد تومان است، گفت: بخشی از این اعتبار توسط دستگاه‌های اجرایی، بخشی توسط شهرداریها، بخشی توسط اداره کل راه و شهرسازی و بخشی نیز توسط مردم و تسهیلات بانکی تامین می‌شود.

وی بیان کرد: برنامه‌ای که ما در اداره کل راه و شهرسازی در بخش خدمات زیربنایی و روبنایی بازآفرینی شهری داریم مشترک با شهرداری، شرکت‌های برق و آب، ورزش و جوانان، نوسازی مدارس و میراث فرهنگی اجرا خواهد شد که سهم دستگاه‌های اجرایی 100 میلیارد تومان، سهم شهردایها 190 میلیارد تومان، سهم راه و شهرسازی 90 میلیارد تومان، سهم بانک 110 میلیارد تومان و سهم بخش خصوصی نیز بیش از 200 میلیارد تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه این سرمایه‌گذاریها در 4 شهر استان یعنی زنجان، ابهر، خدابنده و خرمدره انجام خواهد شد، اظهار کرد: شهر پنجم نیز سلطانیه بوده که بعدها اضافه شد اما این شهر جزو شهرهای دارای اولویت نیست چرا که شهرها باید به لحاظ جمعیتی بالای 50 هزار نفر باشد تا در اولویت بازآفرینی شهری قرار گیرند یا اینکه محلات هدف داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های بازآفرینی شهری در بخشهای بافت فرسوده، بافتهای تاریخی و حاشیه نشینی اجرا خواهد شد، گفت: بازآفرینی شهری کمبودها را در این سه حوزه برطرف خواهد کرد.

بیات‌منش با بیان اینکه بیشتر مناطق هدف ما در شهر زنجان هستند، عنوان کرد: 80 درصد این برنامه در شهر زنجان اجرا خواهد شد چرا که محلات هدف بیشتری دارد، 1100 هکتار بافت فرسوده، حاشینه نشینی و بافت تاریخی در استان زنجان داریم که حدود 850  هکتار آن در شهر زنجان است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 240 هکتار حاشیه نشینی و 600 هکتار نیز بافت فرسوده، میانی و تاریخی در شهر زنجان داریم، ادامه داد: بازار زنجان، سبزه میدان، محلات تاریخی زنجان و سایر مناطق هدفر از جمله اولویت‌های ما هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه بازآفرینی شهری یک برنامه 10 ساله بوده که از سال 97 آغاز شده است، گفت: این طرح به اقدام مشترک معروف است یعنی تمامی دستگاه‌ها با رهبری ستاد بازآفرینی استان به ریاست استاندار زنجان، عضویت 21 دستگاه اجرایی، پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه، اوقاف و امور خیریه، اداره ثبت اسناد، صدا و سیما و دادگستری و دبیرخانگی اداره کل راه و شهرسازی مشارکت خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه هدف این برنامه این است که 2100 هکتار شناسایی شده در استان را در عرض 10 سال از نظر خدمات زیربنایی و روبنایی به اتمام برسانیم، افزود: در این 10 سال سعی خواهیم کرد تا کمبودهای سرانه ورزشی، تفریحی، آموزشی و فرهنگی را تامین و فرسودگی‌های حوزه زیرساخت را در بلند مدت بازسازی و بازآفرینی کنیم و مهمتر اینکه منازل فرسوده را نوسازی کنیم.

بیات‌منش با بیان اینکه تسهیلات ویژه‌ای به بخش خصوصی برای نوسازی واحدها خواهیم داد، عنوان کرد: ارائه تسهیلات ارزان قیمت بافت فرسوده نیز آغاز شده و معاونت بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی این واحدها را بررسی کرده و در صورت تایید به بانک مسکن معرفی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بازسازی و نوسازی 2600 واحد مسکونی را در برنامه داریم، بیان کرد: برای هر واحد 40 الی 90 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حوزه اعتبارات بازآفرینی شهری در سال 98 پیش بینی ما این است که حداقل طبق سال 97 اعتبار به استان اختصاص خواهد یافت.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر