logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰
[ شناسه خبر : ۱۰۳۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
نگاهی به جاذبه های گردشگری زنجان؛

امامزاده سید ابراهیم زنجان از بقاع باشکوه تاریخی ایران/ وقتی هنر ایرانی در بقاع متبرکه متجلی می شود

امامزاده-سید-ابراهیم-زنجان-از-بقاع-باشکوه-تاریخی-ایران-وقتی-هنر-ایرانی-در-بقاع-متبرکه-متجلی-می-شود

بقعه امامزاده سید ابراهیم زنجان یکی از بقاع معتبر و اماکن تاریخی ایران بشمار میرود.

به گزارش موج رسا; آرامگاه مباركه امام زاده سيد ابراهيم در داخل شهر زنجان در قبرستان متروكه واقع در منتهی اليه سمت شرقی شهر قديم زنجان مشرف به ديوار حصار شهر قرار گرفته كه امروزه قسمتی از قبرستان مزبور به دبيرستان، دبستان و قسمتی ديگر به خيابان موسوم به صدر جهان تبديل شده است. 

علمای فن در شجره نامه آن حضرت اختلاف نظر دارند به طوری‌كه جمعی ايشان را ابراهيم بن موسی بن جعفر (ع) دانسته اند و جمعی ديگر همانند ابوالفرج اصفهانی و ابونصر بخاری، ايشان را ابراهيم بن محمد بن عبدالله بن الحسن بن العباسبن علی (ع) ذكر نموده اند كه اگر اين شجره نامه صحيح باشد سيد ابراهيم (ع) به اتفاق گوگبی حسين بن اسماعيل بن محمد الارقط بن الباهربن زين العابدين (ع) در اوايل قرن سوم هجری در زمان خليفه المعتزربالله خليفه عباسی قيام نموده و در ۳ كيلومتری سمت جنوبی شهر زنجان در جريان جنگی با عمال خليفه شهيد شده است.

  بنای امام زاده ابتدا به سبك چهارطاقی بوده كه گنبد زيبائی آن را پوشش می نمود، درسال ۱۳۴۰ شمسی اين مجموعه به جهت تبديل به احسنت برداشته شده و مجدداً منطبق بر بنای قديمی نوسازی شده است. 

گنبد از نوع تك پوششی بوده كه با واسطه چهار گوشواره بر جرزها استوار گشته و حدفاصل گوشواره‌ها و گنبد، هشت نورگير تعبيه شده است، تزئينات گنبد از داخل مقرنس و گره‌سازی بوده و سوره جمعه به خط زيبای ثلث، به قلم «جواد مير محمد رضائی زنجانی» و گچبری «شعبان آزادی زنجانی» چشم بينندگان را نوازش می‌دهد.

همچنين در نمای بيرونی، سوره مباركه (اسماء ذات البروج) به خط ثلث زنجيری نوشته شده است.  ضريح حرم كه در اصفهان ساخته شده در سال ۱۳۵۸ نصب شده است، قديمی‌ترين قسمت اين آرامگاه، سر در ورودی سمت شمالی و مناره‌های واقع در طرفين آن است كه اين سر در به سال ۱۳۴۱ شمسی توسط معمار «ابراهيم سلطانی» ساخته شده و بالای مناره‌ها آيه ۵۵ سوره مباركه احزاب به خط زيبای ثلث به قلم اخيرالذكر رقم گرديده است. 

از بناهای ديگر اين مجموعه مسجد اعظم داقع در ضلع غربی مجموعه است كه با قواعد و سبك‌های شناخته شده معماری رايج در بناهای مذهبی مطابقت ندارد. 

  ذكر اين مطلب ضروری به نظر می‌رسد، تجديد بنای اين آرامگاه مرهون خدمات ارزنده روانشاد «منصور محاوری»، فرزند ملا غلامرضا متولد ۱۲۷۸ شمسی است كه از سال ۱۳۰۴ مدير مدرسه علميه بوده است. 

در وضعيت فعلی، شبستان اصلی هيچگونه مسئله حادی ندارد اما قسمتی حجرات واقع در ضلع شرقی صحن از نظر ايستايی فعال شده و مشكلاتی دارد.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر