logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۹
[ شناسه خبر : ۱۰۳۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

قلعه ی لک لک ها زنجان

قلعه-ی-لک-لک-ها-زنجان

قلعه ی لک لک ها قلعه ای منحصر به فرد که نشان از زندگی مسالمت آمیز انسان و لک لک های سفید دارد. قلعه ای در نزدیکی رودخانه بزرگ قزل اوزن در جاده زنجان به ماه نشان در کنار روستای شکورچی قرار دارد.

به گزارش موج رسا; 

قلعه ی لک لک ها

قلعه ی لک لک ها کجاست؟
قلعه ای منحصر به فرد که نشان از زندگی مسالمت آمیز انسان و لک لک های سفید دارد. قلعه ای در نزدیکی رودخانه بزرگ قزل اوزن. این قلعه در جاده زنجان به ماه نشان در کنار روستای شکورچی قرار دارد. این روستا در بخش زنجانرود و حدود 90 کیلومتری قسمت غربی زنجان است. خوشبختانه اتوبان زنجان – تبریز سفر به این منطقه را بسیار سهل و آسان کرده است.


قلعه ی لک لک ها


قلمرو لک لک های سفید
از زمان های گذشته لک لک ها را به عنوان پرندگانی خوش یمن می شناختند. در فرهنگ عامیانه نیز دیدن لک لک ها در خواب بسیار میمون و مبارک است. همین امر سبب شده است که اهالی روستای شکورچی احترام زیادی برای این پرندگان قائل شوند. آنها در فصل برداشت محصولات خود، با سخاوت فراوان بخشی از محصول را برای تغذیه لک لک ها باقی می گذارند. حتی در فصل مهاجرت این پرندگان برای آنها آش پشت پا درست می کنند.

لک لک ها بسیار گرمادوست هستند. هر سال در بهار به این منطقه مهاجرت می کنند و تا فصل پاییز در آنجا باقی می مانند. طبیعت این پرندگان که بسیار آب دوست هستند و طالب لانه سازی در نقاط مرتفع هستند آنها را به سمت روستای شکورچی می کشاند. سالهاست که این پرندگان قلعه ای را که از عوارض طبیعی زمین ساخته شده است به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند. این قلعه تیغه ای است که به صورت دیواره ای عظیم و مرتفع شکل گرفته است. وجود رودخانه قزل اوزن یکی دیگر از دلایل مهم سکونت لک لک ها در این منطقه است.
 
قلعه ی لک لک ها
 
آب و هوای مناسب و وجود آفتاب، کشتزارهای پرآب برنج و حضور مردمی آگاه و مهربان که رفتار با این پرندگان را بلد هستند لک لک ها را ماندگار کرده است. به طوری که بسیار احساس امنیت می کنند. تغذیه آنها از ماهی های کپور در آب های کم عمق رودخانه است. آنها به صورت گروهی تغذیه می کنند. این لک لک ها را حاجی لک لک نیز می نامند زیرا در گذشته مردم فکر می کردند که در فصل هایی که این پرندگان مهاجرت می کنند به زیارت خانه خدا می روند و در هنگام بازگشت حاجی شده اند. لک لک ها در اروپا به عنوان نماد آورنده نوزاده به شمار می رفتند.

سازمان محیط زیست زنجان تلاش ها و حمایت های زیادی از حضور این لک لک ها انجام داده است. در نظر گرفتن لک لک سفید به عنوان نماد حیات وحش نمونه ای از این تلاش هاست. حتی این سازمان در تلاش است که عروسک هایی با طرح لک لک بسازد و به منظور آگاهی دادن به عموم مردم در مورد این گونه جانوری آن را مورد استفاده قرار بدهد. البته اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست زنجان نیز تمهیداتی برای حفاظت از پرندگان مهاجر در نظر گرفته است که هنوز عملی نشده اند به عنوان مثال ممانعت از شکار این پرندگان، حذف چراغ های غیرضروری، ساختن برج های کوتاه تر و .... این مکان هنوز به عنوان مکانی شناخته شده به شمار نمی رود.


قلعه ی لک لک ها


قلعه ی لک لک ها عکس
شما می توانید با برنامه ریزی برای سفر یک روزه، علاوه بر تماشای نزدیک لک لک ها از منظره زیبای کوه های رنگی ماه نشان که در زبان محلی های آنجا آلا داغلار یعنی کوه های رنگارنگ نامیده می شود نیز لذت ببرید. چیزی در حدود 50 میلیون سال پیش این منطقه دریایی بزرگ بوده که در سالیان سال عقب نشینی کرده و تپه های رنگی که حاوی لایه های رس و گچ و آهک و مارن هستند به جای مانده است. این منطقه به عنوان یک جاذبه ژئومورفولوژی شناخته می شوند.


قلعه ی لک لک ها



انتهای پیام/

فرم ارسال نظر